×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
«اکوبریک» راهکاری نو برای نجات سراوان/ شهرداری رشت ساخت «اکوبریک» را به شهروندان آموزش دهد

گیلان خواست/یادداشت-معصومه پاداش ستوده:در زندگی شهرنشینی امروز مهار پسماندهای غیر قابل بازیافتی به امری پیچیده تبدیل شده است. افزایش جمعیت رو به رشد و تولید انبوه زباله ها به جایی رسیده که منابع طبیعی ما و زیستگاه جانوران را با مخاطره روبه‌رو کرده است.
در رشت نیز از این قاعده مستثنی نیستیم؛ به گونه‌ای که سراوان سبزمان را در محاصره انبوهی از زباله به تماشا نشسته ایم، دست روی دست گذاشته ایم و کاری از پیش نمی‌بریم! برای نجات سراوان و سراوان ها باید به الگوی موفق تفکیک زباله در کشورهای دیگر رجوع کرد در این راستا ترویج فرهنگ تفکیک صحیح زباله از مبدا باید مورد تاکید جدی شهرداری و شهروندان محترم قرار گیرد. آموزشها و اطلاع رسانی ها باید در این زمینه به صورت پی‌درپی و روزانه از طریق رسانه ها در اختیار مردم قرار گیرد.
در این راستا گیلان خواست در گامی بلندتر برای مهار پسماندهای غیرقابل بازیافتی به معرفی ساخت و جمع آوری «اکو بریک» می پردازد.


بطری های آب معدنی، نوشابه ها، پوست چیپس، پفک، بیسکویت، شکلات و غیره که توصیه می شود حتماً بعد از مصرف از ورود زباله آنها به طبیعت جلوگیری شود.
برای رسیدن به شهری با زباله صفر همه باید دست به دست هم بدهیم.
آموزش ساخت «اکوبریک» بسیار ساده و شیرین است و می‌تواند یک سرگرمی برای بچها در خانه باشد.
به این ترتیب که پلاستیک های مورد استفاده قرار گرفته شده را با قیچی خورد کرده و به صورت فشرده سازی در بطری های آب معدنی و نوشابه به کیوسک‌های مورد نظر جمع آوری زباله های خشک در سطح شهر تحویل می دهیم.
در بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای ساخت مبلمان شهری و حتی سازه های دیگر شهری نیز از این بلوک های بسیار محکم استفاده میشود.


«اکو بریک» نوعی بلوک یا آجر ساختمانی است که کاملاً از پلاستیک های غیر قابل بازیافت ساخته می شود و در حال حاضر بهترین روش برای مهار پسماندهای غیرقابل بازیافت است.
به طور کلی روزانه با توجه به گسترش صنعت بسته بندی در کشور و خرید سبد غذایی خانوار شاهد تولید مقادیر بالایی از پلاستیک های غیرقابل بازیافت در خانه ها هستیم.


یکی از خصوصیات اکوبریک ها فشردگی آنهاست که موجب می‌شود اشتعال ناپذیر بوده و به صورت بلوک های ساختمانی از آنها در صنعت ساخت و ساز ها استفاده شود.
در ایران هم فعلاً اصفهان در این امر پیش رو است که امیدواریم مسئولان شهرداری رشت نیز با توجه به تولید بالای زباله و دفع غیر اصولی آن «اکوبریک» را به عنوان یک طرح خلاقانه در صدر و اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.
پسندیده است که شهرداری در ازای تحویل اکوبریک ها به کیوسک‌های مربوطه باید به شهروندان محترم جایزه اهدا کند که این امر خود مشوق دیگری است برای توسعه جمع‌آوری و ساخت اکوبریک ها.
گفتنیست؛ در قاره آفریقا پروژه های بزرگی مانند ساخت مدرسه، باغ های عمومی و سرویسهای عمومی و… از همین مساله کاربردی اکوبریک استفاده می‌شود زیرا اکوبریک ها بسیار بادوام هستند و هرگز خراب نمی شوند و برای همین خصوصیت به عنوان یک مصالح ساختمانی ایده آل مورد توجه قرار گرفته‌اند.
اکوبریک ها را در امور زیباسازی شهر نیز می توان مورد استفاده قرار داد.
«گیلان خواست» از همه شهروندان محترم تقاضا دارد که تفکیک زباله از مبدا را برای نجات سراوان و محیط زیست مان جدی بگیرند و به ساخت اکوبریک در منزل فکر کنند.
باشد که با همین گام هایمان مادرمان زمین را از مرگ و نابودی نجات دهیم.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.