×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استاندار در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان اظهار داشت؛سهم دستگاه‌ها برای تحقق هدف‌گذاری ۷۲۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی مشخص شود/ هدایت سرمایه‌گذاران به‌سمت فعالیت در صنایع تبدیلی کشاورزی / مدت زمان توقف کشتی‌ها برای تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر، کاهش یابد

به گزارش گیلان خواست از رشت،دکتر ارسلان زارع عصر امروز (سه‌شنبه) در جلسه کارگروه مشترک توسعه صادرات غیرنفتی و شورای مبادلات مرزی گیلان؛ به تحقق ۶۶۶ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: این عملکرد مطلوب به طور قطع تصادفی به دست نیامده و حاصل تلاش جمعی و مشارکت فعالان اقتصادی، بازرگانان، تولیدکنندگان و حمایت دستگاه های پشتیبان به ثمر نشسته است.

وی رشد قابل توجه در صادرات غیرنفتی نسبت به سال ماقبل با ثبت ۱۰ هزار و ۲۶۲ مورد ثبت سفارش و کسب رتبه خوب بین استان های کشور را یادآور شد و گفت: میانگین سرعت عمل پاسخگویی پنج روز، نشاندهنده وجود نظم و انضباط در انجام فرآیند مرتبط است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه عمده واردات استان در سالی که تحت عنوان جهش تولید نامگذاری شده بود نیز شامل کالاهای اساسی مورد نیاز و مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی بوده، ابراز امیدواری کرد که با تقویت نقاط قوت در سال جاری که تحت شعار راهبردی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده، شاهد دستاوردهای بیشتری باشیم.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری ۷۲۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی گیلان در سال جاری با تفکیک وظایف و تعیین سهم هر مجموعه متناسب با ظرفیت ها ، دست‌یافتنی است.

استاندار گیلان بهره برداری از واحدهای تولیدی صادرات‌محور طی ماه‌های آتی را در افزایش میزان صادرات استان اثرگذار دانست و گفت: قابلیت افزایش ۴۴ قلم کالای کشاورزی موجود در سبد صادرات در کنار کیفی سازی محصولات، تقویت سردخانه و سورتینگ وجود دارد.

وی ظرفیت فعلی ۷۰ هزار تن سردخانه در گیلان را ناکافی دانست و با بیان اینکه تا نیمه سال تعداد دیگری از سردخانه ها به این مجموعه افزوده می شود، اظهار داشت: معتقدم استان ظرفیت حداقل دو تا سه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را داراست.

دکتر زارع اضافه کرد: انتظار دارم با شناسایی سرمایه گذاران، جذب و هدایت آنان به سمت فعالیت در صنایع تبدیلی کشاورزی، احداث سردخانه، سورتینگ و فرآوری در مسیر صادرات شاهد رونق این بخش باشیم.

وی با اشاره به اینکه گمرکات گیلان همواره به عنوان یکی از مقاصد در جهت صادرات کالاهای داخلی و واردات بوده، گفت: با افزایش میزان تحریم های اقتصادی، این نقش آفرینی پررنگ تر شد و تقویت تجهیزات در حوزه زیرساختی بیش از گذشته ضرورت دارد.

استاندار گیلان همچنین به وجود ظرفیت های حمل و نقل ریلی، دریایی و کامیونی (رو – رو و جاده ای) در گیلان اشاره و اضافه کرد: با تکمیل راه آهن رشت-کاسپین ظرفیت های بیشتری به حوزه حمل و نقلی گیلان افزوده می شود.

وی در خاتمه کاهش زمان تخلیه و بارگیری کالاها در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل را مطلوب ارزیابی و بر ضرورت به حداقل رساندن توقف کشتی ها در بنادر تأکید کرد.

در این جلسه گزارش ناظر گمرکات گیلان در خصوص وضعیت تجارت خارجی استان در سال ۱۳۹۹ و گزارش مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در خصوص عملکرد سال گذشته و برنامه های سال جاری ارائه شد./استانداری گیلان

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.