×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشته‌خشکار پایِ ثابت سفره افطار گیلانی‌ها

به گزارش گیلان خواست از رشت،استان گیلان دارای ظرفیت‌های گوناگون در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی، تاریخی و هنری است، ولی تنوع غذایی در گیلان، این استان را به نسبت دیگر نقاط کشور متمایز کرده است.

به‌جرئت می‌توان گفت بی‌نظیرترین سفره‌های غذایی به لحاظ تنوع مربوط به استان گیلان است و اگر بگوییم در هر نقطه و متناسب با هر فصل و مناسبتی یک غذا متفاوت و رنگارنگ در این استان وجود دارد بیراه نگفته‌ایم.

از غذاهای خوشمزه و خاص گیلان می‌توانیم به میرزاقاسمی و ترش تره در بهار، آش چهارشنبه خاتون در عید نوروز، آش‌ترش و آش کدو در فصل زمستان و شامی در ماه مبارک رمضان اشاره‌کنیم که هرکدام متناسب با هر فصل و مناسبتی است و با آداب‌ورسوم خاصی پخت می‌شوند‌.

در ماه مبارک رمضان در هر نقطه از کشور غذاهای خاص به همان منطقه وجود داشته و آش شله‌قلمکار، شامی رشتی و رشته‌خشکار سه جزو جدانشدنی از سفره‌های مردم گیلان در ماه رمضان است که خوردن آن در این ماه لذت خاص خود را دارد.

با شروع ماه رمضان بساط رشته‌خشکار زنی در اکثر مناطق گیلان برپاشده و از رونق خاصی برخوردار است به‌طوری مردم برای تهیه این شیرینی گیلانی بعضاً ساعت‌ها در صف ایستاده و این‌ شیرنی محلی را خریداری می‌کنند.

رشته‌خشکار یکی از لذیذ و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های مختص گیلان است که دارای قدمت ۳۰۰ ساله در منطقه گسکرات به‌ویژه بخش طاهر گوراب بوده و‌ بهترین و ماهرترین رشته‌خشکار زنان گیلان از اهالی این منطقه هستند.

به این منظور برای تهیه چگونگی نحوه پخت رشته‌خشکار به بازار رشت رفته و چشمم به یک رشته‌خشکار پزی برخورد و وارد مغازه شدم.

از علی آقا که یک رشته‌خشکار زن ماهر است در خصوص رشته‌خشکار و نحوه پخت آن پرسیدم؛ او می‌گوید این شیرینی دو نوع است (رشته و خشکار) رشته همان ترکیب آرد و برنج و آب و شیر به‌تنهایی است که روی سینی مسی ریخته می‌شود و «خشکار» به رشته میان‌پر می‌گویند.

علی آقا می‌گوید برای تهیه رشته ابتدا آرد برنج را با آب و سپس با شیر مخلوط کرده و وقتی مایعی صاف و یکدست درست شد، آن را در وسیله‌ای مخصوص که به آن شانه رشته ریزی می‌گویند، ریخته و رشته ما آماده می‌شود.

از او خواستم تا در خصوص شانه رشته ریزی توضیحی بیشتری به ما ارائه دهد که پاسخ داد؛ «شانه رشته ریزی وسیله‌ای استوانه‌ای شکل است که ازیک‌طرف باز بوده تا بتوان مواد را داخل آن ریخت و از سویی دیگر به پنج الی ۶ لوله باریک قیف مانند ختم می‌شود که این لوله‌ها به شکلی منظم در کنار هم قرارگرفته و خروج مواد رشته از این لوله‌ها به همراه چرخش دست استادکار، شکل رشته را درست می‌کند.

سپس ماده رشته‌خشکار را به‌وسیله شانه رشته ریزی بر روی سینه مسی ریخته و وقتی شکل و حالت خود را به دست آورد آن‌ را برداشته و مواد خشکار را درون آن قرار می‌دهیم.

گیلان به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک در یونسکو به ثبت رسیده و دارای بیش از ۲۵۰ غذای مختص این منطقه است و اینامر موجب شده گردشگران بسیاری گیلان را به دلیل تنوع غذایی مقصد خود قرار دهند، اما در ماه خدا همان طور که گفتیم شیرینی محلی رشته خشکار و اش‌های محلی پخته می‌شود که رنگ و بوی ماه رمضان را زیباتر کرده و مردم را پر جنب و جوش تر مشتاق این ضیافت الهی می‌کند./فارس

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.