×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرماندار لنگرود:اشتغال کلید مشکل جمعیت است/ نگرانی از سالمندی روستاها

به گزارش گیلان خواست از رشت،رحیم حیدری در شورای ثبت وقایع حیاتی شهرستان لنگرود، با اشاره به نقش آمار در مسیر توسعه، اظهار کرد: هیچگونه برنامه ریزی بدون در اختیار داشتن آمار و اطلاعات درست میسر نمی شود.

وی با بیان اینکه آمار همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی را درگیر می کند، افزود: ولادت، وفات، ازدواج و طلاق جزو وقایعی هستند که در زندگی روزمره با آنان سر و کار داریم.

فرماندار شهرستان لنگرود، با اشاره به رتبه نخست گیلان در سالمندی، تصریح کرد: شهرستان لنگرود  نیز جزو سالمندترین شهرستان های گیلان است و از نظر سالمندی وضعیت خوبی نداریم.

حیدری، کاهش آمار ولادت ها و افزایش آمار وفات ها را تلنگری برای ساختار جمعیتی استان و شهرستان دانست و عنوان کرد: جمعیت ساکن در روستاهای لنگرود غالبا سالمند هستند و متاسفانه روستاهای ما از حالا نشاط و شادابی و سرزندگی خارج شده و هدف خریداری افراد غیر بومی قرار گرفته است که مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در پی دارد.

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی از ۵۰ سال به ۷۵ سال طی چهار دهه اخیر، گفت: افزایش نرخ باسوادی افزایش سواد سلامت را به دنبال داشته است، اما متاسفانه تغییر سبک زندگی و کاهش ازدواج و فرزندآوری در آینده مشکل آفرین خواهد بود.

فرماندار لنگرود، اشتغال را کلید مشکل جمعیت دانست و ادامه داد: دستگاه های متولی امر اشتغال برنامه ریزی های لازم را به ویژه در روستاها داشته باشند تا شاهد افزایش ازدواج و فرزندآوری باشیم.

حیدری، همچنین بر ضرورت ثبت دقیق آمار فوت از طریق آرامستان ها و هیئت امنای مساجد شد و خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی نیز به تحلیل چگونگی فوت افراد بپردازد تا آسیب های فرهنگی و اجتماعی را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه جامعه در دوران پساکرونا به نشاط و شادابی نیاز دارد، تصریح کرد: امیدواریم با افزایش ازدواج و فرزندآوری شاهد افزایش جمعیت و خروج استان از سالمندی باشیم.

مهران کاظم زاده، رئیس اداره ثبت احوال شهرستان لنگرود نیز، جمعیت استان گیلان را براساس آخرین سرشماری حدود دو میلیون و ۵۴۰ هزار نفر دانست و اظهار کرد: شهرستان لنگرود نیز ۱۴۲ هزار نفر جمعیت دارد که از حیث جمعیت دارای رتبه ششم و از حیث مساحت با ۴۸۵ کیلومتر مربع دارای رتبه یازدهم است.

وی جمعیت بالای ۱۸ سال استان گیلان را یک میلیون و ۹۱۸ هزار نفر دانست که ۱۱۰ هزار نفر آنان در شهرستان لنگرود ساکن هستند و گفت: ۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت شهرستان لنگرود را مردان و ۷۰ هزار و ۵۰۰ نفر را زنان تشکیل می دهند.

رئیس ثبت احوال لنگرود، با بیان اینکه گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال معادل ۱۳ هزار و ۳۸ نفر بیشترین جمعیت را در شهرستان دارند، تصریح کرد: نرخ سالمندی استان گیلان و شهرستان لنگرود به ترتیب ۸.۶۹ و ۱۰.۴ درصد است.

کاظم زاده، ثبت وقایع حیاتی را جزو وظایف ذاتی ثبت احوال دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰۹۷ فقره ولادت و سال قبل تر ۱۱۴۱ فقره ولادت داشتیم که نشان دهنده کاهش سه درصدی ولادت است. از این تعداد ۵۶۲ نفر پسر و ۵۳۵ نفر دختر هستند.

وی از افزایش ۱۰ درصدی وفات در شهرستان لنگرود خبر داد و یادآور شد: سال گذشته ۱۲۱۲ فقره وفات و سال قبل تر ۱۰۹۱ فقره وفات داشتیم. در تعداد فوت شدگان ۶۸۳ نفر مرد و ۵۲۹ نفر زن بودند.

رئیس ثبت احوال لنگرود، همچنین از افزایش چهار درصدی ازدواج طی سال ۹۹ خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۰۱۳ مورد ثبت ازدواج داشتیم./ایسنا

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.