×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرماندار رشت در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان، خبر داد؛طرح روستاهای بدون زباله در شهرستان رشت اجرا می‌شود

به گزارش گیلان خواست از رشت،علی فتح اللهی در کارگروه مدیریت پسماند رشت با اشاره به شرایط خاص زباله و پسماند در استان‌های شمالی اظهار داشت: استان‌های شمالی که همواره از شرایط خاص آب و هوایی، رطوبت بالا و سرسبزی برخوردار است لذا کوچکترین زباله می‌تواند چهره زشتی برای جامعه ایجاد کند.

فرماندار رشت با بیان اینکه سطح آب زیر زمینی استان های شمالی بالاست و دفن زباله در استان های شمالی اثرات منفی زیست محیطی به جای خواهد گذاشت، گفت: اثرات آلودگی در دریا، رودخانه و محیط زیست و همچنین در صید ماهی،کشاورزی و سفره های مردم هویدا بوده و به صورت زنجیر وار به هم متصل است که اگر شناسایی و برطرف نشود مطمنا اثرات مخرب و مشکلاتی را ایجاد می کند.‌

نماینده عالی دولت در مرکز گیلان با تاکید بر فرهنگ سازی و آموزش در این حوزه اشاره و ادامه داد: یک دستگاه دولتی به تنهایی قادر به حل این معضل زیست محیطی نیست بلکه نیازمند مشارکت همه دستگاههای ذی ربط و عموم مردم است.

فرماندار رشت آموزش و فرهنگ‌سازی در مسائل مربوط به پسماند را جزو اولویت‌ها دانست و ابراز داشت: رسانه‌ها و صدا و سیما در این زمینه می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند از طرفی فرزندان و نسل‌های بعدی که در مدارس پرورش پیدا می‌کنند باید این آموزش‌ها مدنظر باشد.

وی با اشاره به تاثیرات افزایش میزان مشارکت مردم در کارها خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده هر جا که میزان مشارکت مردم را افزایش دادیم، هزینه‌های اجرای آن کار به حداقل رسید و این در هر پروژه‌ای از جمله مسجد سازی، آسفالت، بازگشایی مکان خاص و اجرای هر برنامه‌ای تاثیرگذار است.

فرماندار رشت با اشاره به اینوه با مدیریت و برنامه ریزی بسیاری از مشکلات حل می شود گفت: تفکیک زباله و روستای بدون زباله برای نخستین بار در بخش کوچصفهان رشت اجرایی شد این طرح با موفقیت انجام شد و طرح مذکور اوایل اسفندماه به کل استان‌های شمالی ابلاغ شد که می‌بایست از الگویی که در سطح شهرستان رشت اجرا می‌شود کل استان‌های شمالی اجرایی بهره گیرند.

وی با بیان اینکه معضلات و مشکلات مربوط به زباله سراوان باید جزو دغدغه‌های مدیران باشد تصریح کرد: در حوزه کاهش زباله و کاهش ورودی زباله به سراوان می‌بایست جاهایی که قابلیت کار وجود دارد جهت اینکه تفکیک زباله از مبدأ انجام شود را در اولویت قرار دهیم.

فرماندار رشت در ادامه بیان داشت: برای رفع معضلات سراوان اگر به خوبی عمل نشود این اتفاق زیست‌محیطی تبدیل به یک اتفاق امنیتی می‌شود چراکه مردم منطقه آسایش و آرامش ندارند لذا زمانی که تصمیم‌گیری می‌کنیم باید تصمیمات را اجرایی و عملیاتی کنیم و تمام تصمیمات با زمان‌بندی باشد.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت اجرای طرح روستاهای بدون زباله را جزو دیگر اولویت‌ها دانست و ابراز داشت: تفکیک زباله از مبدأ در حوزه روستایی حتماً باید افزایش یابد و این کار از روستاهایی که قابلیت اجرایی کار را دارند آغاز شود از طرفی استاندار گیلان نیز به این قضیه تاکید دارد.

وی در خصوص حمل شن و ماسه و استفاده برای مصارف ضروری از جمله پروژه‌های شهری و غیر شهری گفت: استان گیلان در این حوزه شرایط خاص خود را دارد با توجه به فصل تخم‌ریزی ماهیان در بستر رودخانه می‌توانیم قبل از رسیدن به فصل محدودیت برداشت شن، حجمی از شن و ماسه با مجوز در مکانی دِپو شود تا در فصلی که کاهش مجوز وجود دارد از حجم دپو شده استفاده شود./فرمانداری رشت

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.