×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سایه سیاه کرونا سوغات سفرهای نوروز/فعالیت چراغ خاموش برخی مشاغل

به گزارش گیلان خواست از رشت،تعطیلات نوروزی همواره بهترین فرصت برای استراحت و دورهمی‌های خانوادگی بوده اما امسال روی دیگر داشت که حاصل آن را در این روزهای سیاه کرونایی و افزایش تعداد فوتی‌ها و اشغال حداکثری تخت‌های بیمارستانی شاهد هستیم، بطوریکه می‌توان روسیاهی کرونا در این روزها را سوغات سفرهای نوروزی دانست.

به گفته دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه جاری، “در ایام تعطیلات نوروز بیش از ۱۵ هزار نفر که مبتلا به ویروس کرونا بوده و از بیماری خود آگاهی داشتند، سفر کرده‌اند. این افراد از تست مثبت کرونای خود آگاه بودند و این اقدام منجر به چرخش بیشتر ویروس کرونا شده است”؛ عمق این خبر را فقط بیت «از دشمنان برند شکایت به دوستان – چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم» ادا می‌کند.

در آخرین آمار وزارت بهداشت که روز گذشته منتشر شد ۲۵۲۶۱ نفر مبتلا و ۳۲۸ فوتی جدید در کشور داشتیم؛ در استان گیلان هم تعداد بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری هستند به  ۱۰۰۰ رسیده و از این تعداد ۱۱۰ بیمار از وضعیت وخیم برخودار هیتند؛ یش‌بینی‌ها روزهای سخت‌تری را هم حکایت می‌کند لذا دور از انصاف نیست که اگر بگوییم دود کباب‌های نوروز، امروز در چشم کادر درمان، خانواده‌ها و اصناف است.

کادر درمانی که همواره در خط مقدم مبارزه با این ویروس نحس قرار داشته و همچنان جور عادی انگاری‌های برخی افراد را می‌کشند و تنها خواسته و تاکیدشان رحم به خودمان است تا نسبت به کرونا بی تفاوت نباشیم.

اصناف یکی از اقشار مظلوم دیگر هستند که کار و کاسبی‌شان در این رنگبندی‌ها کساد شده و چراغ دخل‌شان روبه خاموشی است.   

در ادامه گفت‌وگویی داشتیم با تعدادی از افراد که کرونا نظم زندگی‌شان را بر هم زده و عادی‌انگاری‌ها نیز حکم نمک بر زخم‌هایشان دارد.

نسیم، شهروند ۳۳ ساله رشتی که دارای یک مجموعه ورزشی است، با ابراز ناراحتی از این وضعیت می‌گوید: به مدت دو سال است که باشگاه ورزشی را راه اندازی کردم اما از سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با رنگبندی‌ها و تعطیلی‌های پیاپی مواجه شدیم. از طرفی ماهانه مبلغ ۴ میلیون تومان حق اجاره پرداخت می‌کنم؛ متاسفانه این تعطیلی‌ها باعث تحمیل خسارت‌های مالی فراوان شده است.

وی گفت: با پیگیری‌های فراوان برای دریافت تسهیلات کرونا، چون ضامن از نیروهای شرکتی بود، از نظر بانک گواهی ضمانت اعتبار نداشت و از همین تسهیلات هم بازماندم؛ ایکاش مردم نوروز امسال هم صبوری می‌کردند تا من و امثال من تاوان خوشی‌های چند روزه آنها را نمی‌پرداختیم.

عماد، ۴۶ ساله یکی دیگر از بازاریان رشت است که با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده، گفت: وقتی بازار تعطیل باشد، معیشت خیلی از افراد که در بازار مشغول هستند با چالش مواجه می‌شود علاوه بر مشکل معیشتی روز به روز بر بدهی‌ها و چک‌های پاس نشده افزوده می‌شود، بیمه کارگران مجموعه عقب می‌افتد و هزاران مشکل دیگر دامن‌گیر ما بازاریان شده است.

رضا یکی دیگر از بازاریانی است که کاسبی‌اش در پی شیوع کرونا تعطیل شد، می‌گوید: یک فست فودی داشتم که به همراه پنج نفر از اعضای خانواده‌ام مشغول بودیم، قبل از کرونا همه چیز خوب بود و  حتی ماهانه ۱۲ میلیون اجاره پرداخت می‌کردم که متاسفانه از سال گذشته در نخستین روزهای شیوع کرونا با تعطیلی سراسری علاوه بر اجاره عقب افتاده، کلی مواد اولیه هم فاسد شد و دچار ضررهای مالی فراوان شده و مجبور شدم که حتی برای جبران اجاره عقب افتاده طلاهای همسرم را بفروشم و در نهایت ملک را تحویل مالک دادم و در حال حاضر هم لوازم و ابزار را به حیاط یکی از اقوام منتقل کرده‌ام.

نگار که در یکی از مجموعه‌های اقامتی و مسافرپذیر کار می‌کند، در خصوص اقامت مسافران در ایام تعطیلات نوروز بیان کرد: از شب دوم با هجم بالای مسافران مواجه شدیم به طوریکه حتی بعضی شب‌ها در ساعت ۲۲ ظرفیت پذیرش مجموعه تمام می‌شد؛ از همه جای کشور از قشم، شیراز، خوزستان، سراوان(سیستان و بلوچستان)، کردستان، مشهد و بابل مسافر داشتیم. حتی یکی از شب‌ها یکی از مسافرین که به ظاهر خیلی وسواس داشت کلی در مورد نظافت و ضدعفونی کردن اتاق‌ها سوال می‌پرسید که وقتی حساسیت ایشان را دیدم گفتم چطور با این هجم از حساسیت راضی به مسافرت در این ایام شدید؟ خندید و گفت دیگر خسته شده بودیم و از طرفی واکسن هم آمده و ستاد کرونا هم مسافرت را منع نکرده است!

تمام این عوامل باعث شده تا برخی از مشاغل به ناچار به فعالیت زیر زمینی یا چراغ خاموش روی آورده‌اند! شرایط و معیشت به گونه‌ای است که فرصتی برای انتقاد یا ابراز تاسف نیست، تنها تذکر و تقاضا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

قدردان تحمل و صبوری و همکاری مسافرت نرفته‌ها هستیم و از آنان که نسبت به ویروس مرموز کرونا بی تفاوت هستند می‌خواهیم که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در اجتماعات و دورهمی‌های خانوادگی، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون حساس باشند چراکه اتفاق ناگوار فقط برای همسایه نیست!

تنها راه مهار و کنترل ویروس کرونا همکاری و همت مردم است که با ماندن در خانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قطع زنجیره این ویروس ناشناخته به مسئولین و کادر درمان کمک کنند زیرا در غیر اینصورت روزهای تاریک و سیاهی پیش روی مردم خواهد بود/ایسنا

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.