×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیت الله فلاحتی در تفسیر قرآن روز ششم ماه مبارک رمضان:خداجویی در فطرت انسان است/ همه موظفیم احکام خدا را به همدیگر تذکر دهیم/ کسانی که به دستورات خدا عمل نمی کنند نسبت به خود ظالم هستند

به گزارش گیلان خواست از رشت،آیت الله رسول فلاحتی امروز در تفسیر آیه سوم سوره “انسان” با اشاره به اینکه خدای متعال در قرآن می فرماید “ما انسان را به راه و به حقیقت راه هدایت کردیم حال چه شکرگزار باشد چه کفران کند” اظهار کرد: از نگاه معارف اسلامی و تفسیر قرآن دو نوع هدایت تکوینی و تشریعی داریم.

وی ادامه داد: خدای متعال زمانی که انسان را آفرید در درون او قوایی قرار داد تا با آن ابزار بد و خوب را تشخیص دهد و میل به خوبی ها پیدا کند و آن را هدایت تکوینی یا فطری می گویند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه همه انسان ها از بدی ها، شر، کشتار و غارت بدشان می آید، تصریح کرد: انسان ها از بدی ها دوری می کنند و اگر در شرایط اجتماعی ویژه اجتماعی قرار نگیرند همه خدا پرست هستند.

آیت الله فلاحتی، انسان ها را به طور فطری خداجو عنوان کرد و افزود: خدای متعال به انسان ها از حیث فطری، هدایت تکوینی داده بنابراین همه آدم هایی که انسان می کشند می دانند کار بدی انجام می دهند و در پاره ای موارد اعتراف می کنند عمل آنها بد بوده است.

وی با اشاره به اعتقاد عده ای مبنی بر جبری یا تفویضی بودن عمل انسان ها، بیان کرد: جبری ها معتقدند تمام اعمالی که انجام می دهند خدا انجام می دهد و در مقابل تفویضی ها می گویند خداوند در ابتدای خلقت تمام امور را به انسان واگذار کرده و از نگاه شیعه هیچکدام درست نمی گویند بلکه اعمال انسان بین جبر و تفویض است.

نماینده ولی فقیه در گیلان، هدایت را ارائه طریق ذکر کرد و گفت: خدای متعال انبیای الهی را با برنامه و احکام برای هدایت بشر ارسال کرد و در ذیل این برنامه ها به بشر می گویند احکام دو دسته انجام دادنی ها و محرمات هستند.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه انسان با انجام واجبات و دوری از محرمات در دنیا به سعادت می رسد، خاطرنشان کرد: در هدایت تشریعی کسانی که دعوت انبیای الهی به گوش شان رسیده، حجت بر آنها تمام است.

وی به دو حجت بیرونی (پیامبران) و حجت درونی (عقل) برای انسان توسط خدای متعال اشاره کرد و یادآور شد: کسانی که به دستورات خدا عمل نمی کنند نسبت به خود ظالم هستند.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه اگر انسان تکالیفی را که خدا به عهده او گذاشته انجام ندهد ظلم به خود کرده است، اظهار کرد: نظام اسلامی مخلص بندگان خدا است و کسانی که احکام خدا را در نظام الهی انجام نمی دهند گناه مضاعف می کنند.

آیت الله فلاحتی، تذکر احکام خدا به همدیگر را وظیفه همگانی دانست و بیان کرد: وای بر مردم جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر انجام ندهند./روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.