×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازداشت متهمان پرونده رشت الکتریک توسط اطلاعات سپاه قدس گیلان + جزئیات

گیلان خواست /با دستور آیت الله رئیسی مبنی بر پیگیری فوری وضعیت شرکت رشت الکتریک بعد از سفر به گیلان، خبرها حاکی از آن است که متهمان رشت الکتریک توسط سازمان اطلاعات سپاه قدس گیلان و با حکم دادستان بازداشت شدند. این کارخانه در اواخر دولت خاتمی واگذار شده بود. متهمان پرونده رشت الکتریک کارخانه ای که تولیداتش در غرب آسیا سرآمد بود را به تلی خاک تبدیل کردند.

آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه بهمن ماه سال گذشته در بیست و یکمین سفر استانی خود به گیلان سفر کرد. رئیس قوه قضائیه در جریان این سفر بعد از بازدید از کارخانه تعطیل شده “رشت الکتریک” دستور داد وضعیت رسیدگی به این پرونده این کارخانه به فوریت بررسی شود.

واگذاری شائبه‌دار

در سال ۱۳۸۲ کارخانه رشت الکتریک با تمام تجهیزات یعنی بیش از ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در حال کار و ۱۲ هکتار زمین با حدود ۳۰ هزار مترمربع زیربنا و دفتر تهران، به مبلغ یک میلیارد و ‌۸۰۰ میلیون تومان در اقساط سه‌ساله توسط سازمان بازنشستگی در روند خصوصی سازی واگذار شد.

این در حالی است که خریداران، به جای احیا و رونق تولید در آن – که فلسفه واگذاری‌ها نیز ناظر بر آن است- ضایعات این کارخانه را به مبلغ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان فروخته و کارخانه تعطیل را کردند!

واگذاری شائبه‌دار کارخانه رشت الکتریک با تمام تجهیزات و اموال و اراضی به مبلغ تنها یک میلیارد و ‌۸۰۰ میلیون تومان در شرایطی رخ داد که در همان زمان واگذاری یعنی سال ۱۳۸۲، فقط ماشین آلات این کارخانه ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش داشت. همچنین خریداران به موجب قانون موظف به احیا و ارتقاء تولید و ایجاد شرایط برای ادامه فعالیت کارگران در کارخانه مزبور بودند.

نقض تعهدات از سوی خریداران رشت الکتریک

علی‌رغم تکلیف مصرح قانونی، خریداران رشت الکتریک نه تنها اقدام به ارتقاء تولید و اشتغالزایی در این کارخانه نکردند که پس از یک سال از تصاحب کارخانه مزبور، ابتدا مبادرت به انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه به نقاط دیگر و سپس تخریب خطوط تولید آن کردند! همچنین خریداران رشت الکتریک، اقدام به فروش چهار هزار هکتار از اراضی این کارخانه کردند؛ علی‌ایحال، اقدامات خریداران رشت الکتریک، این کارخانه بزرگ را به یک زمین خاکی تبدیل کرد.

این اقدامات خریداران رشت الکتریک در شرایطی بود که آنها طبق تعهدات خود در قراداد واگذاری، حق تعطیلی کارخانه و تعدیل نیرو را نداشتند و باید بر حجم تولیدات کارخانه می‌افزودند. همچنین خریداران موظف به پرداخت معوقات شرکت بودند.

مطالبات هزار سهامدار رشت الکتریک

باید توجه داشت که در زمان واگذاری رشت الکتریک، ۷۱.۸۸ درصد از شهام شرکت واگذار شد و مابقی سهام شرکت که شامل ۲۸.۱۲ درصد اعم از اموال منقول و غیرمنقول بود متعلق به یک هزار نفر سهامدار است.

آنچه مشخص است این است که کارخانه رشت الکتریک که زمانی با تولید ۱۱۲محصول الکتریکی، در این حوزه در کشور و منطقه غرب آسیا سرآمد بود، به سبب یک واگذاری معیوب و غیراصولی از مدار تولید خارج شد و تعداد زیادی از کارگران و خانوارهای گیلانی را سال ها به مشکل انداخت.

دستور آیت الله رئیسی مبنی بر پیگیری فوری وضعیت شرکت رشت الکتریک

آیت الله رئیسی در جریان سفر به استان گیلان از کارخانه «شرکت الکتریک ایران رشت» یا همان «رشت الکتریک» بازدید و با تعدادی از سهامداران و کارگران سابق این کارخانه گفتگو کرد. رئیس قوه قضاییه در جریان این بازدید رئیس کل دادگستری گیلان را موظف کرد که به سرعت و با بکارگیری یک تیم قضایی مجرب وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند.

آیت الله رئیسی پس از این بازدید، در جلسه شورای اداری استان گیلان با اشاره به وضعیت شرکت رشت الکتریک گفت: «شرکت رشت الکتریک، نگین انگشتری تولید در استان گیلان بود، اما اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است. من در بازدیدی که صبح امروز از منطقه‌ای که این کارخانه در آن واقع شده بود داشتم، پای صحبت مردم نشستم و پس از آن، رئیس دادگستری استان گیلان را مکلف کردم با بکارگیری یک تیم قضایی مجرب با فوریت و به سرعت وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند و نحوه برخورد با متخلفان و کیفر آن‌ها را به اطلاع مردم برساند و هیچ مانعی نباید در مقابل کار پیگیری وضعیت شرکت رشت الکتریک باشد».

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.