×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استاندار گیلان در بازدید از روند ساخت و تکمیل سد شفارود تاکید کرد؛تحقق هدف‌گذاری‌ تأمین آب‌های آشامیدنی و کشاورزی در گیلان با بهره‌برداری از سد شفارود / عقب‌ماندگی‌های پیشرفت فیزیکی سد، به‌سرعت جبران شود

به گزارش گیلان خواست از رشت،دکتر ارسلان زارع صبح امروز (یکشنبه) در حاشیه بازدید از روند تکمیل پروژه سد مخزنی شفارود شهرستان رضوانشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران، به رتبه نخست گیلان در میزان نزولات جوی به ویژه بارش باران در سطح کشور اشاره و اظهار کرد: باتوجه به اینکه امکان نگهداری حداقل ۵۰ درصد از بارش‌ها تاکنون در استان وجود نداشته، عمده این نزولات در قالب روان آب‌ها و سیلاب‌ها به دریا ریخته می‌شود.

وی با اشاره به مشاهده کاهش بارندگی ها طی سالیان اخیر در کوتاه مدت و بلندمدت افزود: ایجاد سدها و مخازن نگهداری آب در ابعاد و شاخص های گوناگون همچون سدهای شفارود، پلرود، لاستیکی و آب بندان ها مطمئن ترین راهکار در این راستاست.

نماینده عالی دولت در گیلان، سد شفارود را مهمترین پروژه نگهداری و توزیع آب در استان به لحاظ حجم ذخیره عنوان و خاطرنشان کرد: با تسریع در روند اجرایی این پروژه و تکمیل آن، شاهد تحقق هدفگذاری ها پیرامون تأمین آب‌های آشامیدنی، کشاورزی پایین دست و نیز بهره‌برداری زیست محیطی خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد که با بهره‌برداری از سد شفارود، برخی نگرانی‌ها برای تأمین آب آشامیدنی در مواقع مواجهه با خشک‌سالی یا کمبود بارش مرتفع شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه اقدامات اجرایی و جدی احداث این سد از دو سال پیش آغاز شده، گفت: در سال گذشته شاهد پیشرفت فیزیکی قابل توجه این پروژه بودیم اما طی سه ماه اخیر برمبنای مشکلات تأمین سیمان با کندی روند اجرایی مواجه هستیم.

وی با اشاره به بررسی مشکلات روند احداث این پروژه در بازدید امروز، گفت: برای تأمین سیمان مورد نیاز و تسریع در روند اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

دکتر زارع تاکید کرد که از فرصت فصل های بهار و تابستان ، برای جبران عقب ماندگی سه ماهه اجرای این پروژه استفاده شود.
در این بازدید برخی مدیران کل استان نیز گزارش هایی در ارتباط با حوزه های تحت مسئولیت خود بیان داشتند.

سد مخزنی شفارود در شش کیلومتری غرب مرکز شهرستان رضوانشهر با حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی، جهت تامین آب کشاورزی، صنعت، شرب و تولید انرژی در حال احداث می باشد که شامل تامین آب مورد نیاز کشاورزی به مقدار ۴۵۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب مورد نیاز حفظ محیط زیست ۳۳٫۸ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب شرب شهرهای رضوانشهر، پره سر، تالش و ماسال ۲۳ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب مورد نیاز صنایع به مقدار ۱۰ میلیون مترمکعب در سال، تولید انرژی برق آبی ۲۵٫۳ گیگاوات ساعت متوسط سالیانه ، سطح زیر کشت ۳٫۴۵۰ هکتار می باشد.

همچنین جاده جایگزین سد شفارود به منظور تردد اهالی منطقه و راه دسترسی به روستاهای ییلاقی و شهرستان خلخال به طول ۹ هزار و ۵۷۰ متر با چهار رشته تونل به طول مجموع سه هزار و ۱۵ متر و دو دهانه پل ۴۰ متری می باشد که حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد./استانداری گیلان

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.