×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیلان رتبه نخست تولید خاویار در کشور

به گزارش گیلان خواست از رشت،مدیر کل شیلات گیلان امروز با اعلام اینکه گیلان در تولید خاویار مقام نخست کشور را دارد گفت : در یک سال گذشته ۵ هزار و ۴۵۱ کیلوگرم خاویار در گیلان تولید شد که هزار و ۱۴۰ کیلوگرم آن به مقصد کشور‌های فرانسه ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و روسیه صادر شد.
عظیم مدبری با اشاره به اینکه گیلان ۶۷ مزرعه پرورش ماهی خاویاری دارد افزود: از ۱۴۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور، ۶۷ مزرعه در گیلان مستقر است که معادل ۴۰ درصد مزارع پرورش ماهیان خاویاری کشور است.
وی با بیان اینکه خاویار تولید شده در گیلان از نظر کیفیت در دنیا بینظیر است گفت : ارزش هر کیلوگرم خاویار صادراتی ۷۰۰ دلار است.
مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه خاویار تولید شده در گیلان از نوع بلوگا است گفت: به طور میانگین در گذشته حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار در مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان تولید می‌شد که این رقم امسال به ۵ هزار و ۴۵۱ کیلو رسیده است و این حاصل تلاش تولید کنندگان گیلانی است.
عظیم مدبری همچنین با اشاره به اینکه بیشتر تولید کنندگان گیلانی از مزارع ساحلی استفاده می‌کنند تا طعم ماهی خاویاری طبیعی و ارگانیک باشد گفت: شهرستان تالش با تولید سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی رتبه نخست تولید خاویار در گیلان را دارد.
وی با اشاره به اینکه علت افزایش تولید خاویار، تقاضای جهانی و شرایط مطلوب تولید این گونه دریایی است تصریح کرد: طبق مصوبه کمیسیون منابع زنده دریای خزر که ایران نیز در آن عضویت دارد صید تجاری ماهیان خاویاری از این دریا از سال ۲۰۱۲ ممنوع شده و تولید خاویار در گیلان در حال حاضر فقط به صورت پرورشی است.
خاویار تولید شده در بازار‌های داخلی کیلویی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد./صدا و سیما

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.