×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استاندار در نشست با شماری از اعضای شوراهای اسلامی گیلان پس از ارتباط تصویری با معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت شوراها، زمینه‌ساز گسترش مشارکت عمومی در فعالیت‌های اجتماعی هستند/ ضرورت تعامل شوراهای روستایی برای اجرای صحیح برنامه‌های مدیریت کم آبی/ لزوم حضور آگاهانه و گسترده مردم در انتخابات و انتخاب افراد کارآمد و متخصص

به گزارش گیلان خواست از رشت،دکتر ارسلان زارع عصر امروز (چهارشنبه) در نشست با شماری از اعضای شوراهای اسلامی استان که پس از ارتباط تصویری با معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد؛ با تبریک نهم اردیبهشت ماه، روز ملی شوراها و قدردانی از خدمات و تلاش های اعضای شوراها اسلامی شهر و روستا طی دوره پنجم، اظهار کرد: شکل‌گیری و استقرار شوراهای اسلامی در مناطق مختلف شهری و روستایی با رأی مستقیم مردم، یکی از بزرگترین دستاوردها و افتخارات نظام اسلامی ایران، از جلوه های تحقق عینی مردم‌سالاری دینی به عنوان یکی از آرمان های انقلاب اسلامی و نیز تقویت نهادهای محلی و مدنی است.

وی اعتماد به مردم و واگذاری امور مدیریت جوامع محلی به خودشان را موضوعی‌ مهم دانست و افزود: باید در امور اجتماعی و البته مطابق با چارچوب‌های قانونی نیز امور بیشتری به شوراها سپرده شود چراکه شوراها برآیند اجماع و عقل جمعی و نهادهایی به شمار می آیند که موجب ایجاد همگرایی و احساس مشارکت بین آحاد مردم هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان شوراها را تبلور عینی و عملی تعامل و همراهی سازنده مجموعه مدیریت محلی با کارگزاران نظام در نیل به توسعه پایدار و متوازن دانست و گفت: بایستی برنامه ها در این حوزه و بر مبنای دو مولفه پایداری و توازن، تدوین شود. 

وی بر ضرورت ترویج بیشتر فرهنگ تصمیم گیری جمعی نیز تأکید و تصریح کرد: این رویکرد می‌تواند سرآغازی برای گسترش بیشتر مشارکت عمومی در فعالیت‌های اجتماعی باشد.

استاندار گیلان ادامه داد: شوراها به مثابه پارلمان‌های محلی، فرصتی برای بهبود و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات در شهر، بخش یا روستاها هستند و خوشبختانه اقدامات خوبی طی هفت سال گذشته در راستای بهبود شاخص کیفیت زندگی در روستاهای استان انجام شده است.

وی گفت: مردم به درستی خواستار رفع مشکلات خود هستند و اعضای شوراهای شهر و روستا به عنوان بازوان قوی نظام و دولت، بایستی در این راستا تأثیرگذار باشند. 

وی به وظایف مهم شوراها درخصوص حفاظت از محیط زیست سالم و طبیعی و صیانت از کاربری اراضی و دقت مضاعف نسبت به ساخت و سازها و اعطای مجوزها اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه عمده فعالیت روستاییان در حوزه کشاورزی است، رفع مشکلات ناشی از کم‌آبی که در مقطع زمانی کنونی و همزمان با آغاز فصل کشاورزی، به دلیل کاهش قابل ملاحظه نزولات جوی بروز کرده، نیازمند تلاش همگانی در راستای حفظ و حراست از آب، محیط زیست و تأسیسات آبی است. 

دکتر زارع تصریح کرد: شوراها باید مجموعه کارگزاران حوزه کشاورزی را یاری رسانند تا برنامه‌های تدوین شده برای مدیریت کم آبی، به درستی پیش رود و در این مسیر مشارکت مردم و همراهی زارعان نیز مورد انتظار است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به درپیش بودن زمان برگزاری انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور و نیز استان گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم در توسعه و هم افزایش مشارکت مردم در عرصه تصمیم‌گیری شهری و روستایی، اهمیتی بسیار دارد. 

وی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات شوراها را تضمین‌کننده ورود افراد کارآمد و متخصص در امر تصمیم گیری امور شهرها و روستاها دانست و اظهار داشت: تأثیر این تصمیم‌گیری‌ها، به طور مستقیم به مردم بر می‌گردد چراکه افزایش زمینه حضور ملت در انتخابات موجب ناکامی دشمنان و ارتقاء سطح امید به آینده کشور می شود.

استاندار گیلان بر ضرورت تلاش اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در ماه های باقیمانده فعالیت دوره پنجم و خدمت به مردم تا آخرین روز کاری تأکید و اضافه کرد: تعامل با دهیاران و همکاری با دستگاه های اجرایی در دستور کار شوراها باشد.

وی با بیان اینکه نباید هیچ گاه خود را از آموزش بی نیاز بدانیم، بر لزوم استمرار برگزاری دوره های آموزشی مفید و موثر تأکید و اظهار کرد: در این مسیر باید انتقال و تبادل تجربیات نیز صورت گیرد.

دکتر زارع موضوع پسماند را یکی از دغدغه های مهم مردم و مسئولان دانست و افزود: طرح مدیریت پسماند روستایی (مپ) به عنوان آزمونه در سطح شهرستان رشت در حال اجراست که بایستی در تمامی شهرستان ها فراگیر شود.

وی به اجرای طرح بازنگری در طرح های هادی روستایی در جهت رفع نگرانی های روستانشینان و نیز اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) در راستای تعیین کاربری های اراضی نیز اشاره کرد.

در این نشست سه تن از اعضای شورای اسلامی روستایی شهرستان های فومن، آستارا و آستانه اشرفیه به نمایندگی از دیگر اعضای شورا، به بیان دغدغه ها و نظرات خود پرداختند./استانداری گیلان

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.