×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از اسپوتنیک روسی تا بهارات هندی؛لزوم شفاف سازی نوع واکسن های مصرفی گیلان توسط دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش گیلان خواست از رشت،واکسیناسیون کرونا از اواخر بهمن ماه سال گذشته همزمان با سراسر کشور ابتدا با تزریق به کادر درمان در بخش مراقبت های ویژه در گیلان آغاز شد و در ادامه پزشکان، پاکبانان و همچنین افراد بالای ۸۰ سال نیز در حال واکسینه شدن هستند. روند نه چندان سریع واکسیناسیون در ایران و عدم تامین به موقع واکسن اعتراضاتی را به همراه داشته و انگشت اتهام را به سمت وزارت بهداشت و دولت نشانه گرفته و حال نیز نوع واکسنی که در گیلان تزریق می شود با سوالاتی از جانب افکار عمومی همراه است که لازم است تا دانشگاه علوم پزشکی به آن پاسخ دهد.

در ابتدای واکسیناسیون در گیلان شاهد ورود سهمیه واکسن اسپوتنیک به استان بودیم که در مراحل بعد به واکسن های آسترازانکا، بهارات هند و سینوفارم چین ختم گردید. واکسن هایی که گفته می شود تاثیرگذاری آن از واکسن روسی اسپوتنیک کمتر است. ظاهرا تز وزارت بهداشت همان نظریه نه چندان علمی ستاد کرونا است که «مردم هر واکسنی که در اختیار گرفتند را بزنند». تزی که توسط رئیس جمهور نیز با جمله قصار « واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است» تکرار شده است. این در حالی است که مردم انتظار دارند نحوه واکسیناسیون به کاهش شیوع کرونا و بهبود سلامت عمومی آن ها منجر شود و تنها به آمارگیری صرف بسنده نگردد. 

گیلان به عنوان یکی از استان های اولیه درگیر با شیوع کرونا در کشور محسوب می شود و مردم این استان از همان ابتدا قربانی های فراوانی در این زمینه داشتند. برای همین بسیاری انتظار داشتند که از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان بعنوان زیر مجموعه این وزارتخانه نگاه خاصی به این استان شود که در حدود  یک سال و نیم بصورت تقریبی در وضعیت قرمز قرار دارد.

در این راستا و با توجه به شنیده ها از مطالبه سهمیه واکسن اسپوتنیک در سایر استانها باید از علوم پزشکی گیلان پرسید که این نوع از واکسیناسیون و تخصیص برندهای غیر روسی واکسن به استان بنا بر چه کار کارشناسی و چه نوع از پیگیری مطالبات عمومی صورت می گیرد و آیا در جهت سلامت و مصونیت مردم صورت گرفته و یا خدای ناکرده تنها قصد دارند آمار واکسیناسیون گیلان و سطح رضایتمندی مدیران بالا دستی خود را به هر نحوی افزایش دهند؟

سوال دیگر اینکه به واقع تا بدین لحظه چه تعداد واکسن و از چه تولیداتی وارد گیلان شده است و چطور توزیع واکسن های بظاهر مصون تر در گیلان جای خود را به ورود واکسن هایی داده است که مردم و حتی کادر درمان اعتماد چندانی به آن ها ندارند؟ 

اینها سوالاتی است که دانشگاه علوم پزشکی گیلان موظف است نسبت به آن شفاف سازی داشته باشد و مردم را از مشکلات و عوارض و سطح مصونیت همه واکسن هایی که توزیع می کند آگاه سازد./سرویس اجتماعی

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.