×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ماجرای بیم کانکسی شدن عروس گیلان

به گزارش گیلان خواست از رشت،در سال‌های اخیر به دلیل نوسانت قیمت ارز، بازار مسکن تحت شعاع قرارگرفته با کمترین افزایش قیمت دلاری اجاره‌بها مسکن با افزایش چشمگیری مواجه می‌شد ولی نکته جالب این است که حتی با وجود کاهش قیمت دلار و رسیدن آن به کانال ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان، همچنان قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور سرسام‌آور است.

در این مدت بازار مسکن و معاملات در این حوزه با رکود بسیار جدی و عجیب مواجه شده و کارشناسان مسکن علت این اتفاق را عدم ثبات در بازار و افرایش لجام‌گسیخته مسکن عدم ثبات در بازار و افرایش بی‌دلیل و لجام‌گسیخته قیمت‌ها  اعلام کرده و همین امر سبب شد تا قدرت خرید مردم و زوج‌های جوان به‌شدت با کاهش رو به رو شود.

بی‌شک زوج‌های جوان برای شروع یک زندگی مشترک نیاز به تهیه مسکن دارند ولی التهابات موجود در بازار مسکن و افزاش بی‌نهایت قیمت و اجاره‌بها بسیاری از این زوج‌های جوان را با مشکل مواجه کرده و حتی در برخی از موارد ازدواج آنان را به تأخیر انداخته، به‌طوری‌که این زوج‌ها با ناامیدی به شرایط موجود جامعه نگاه می‌کنند.

طبق آمارهای منتشره در سال ۹۳-۹۴ بیشترین میزان اجاره‌بها و خرید منزل مسکونی در کشور متعلق به تهران بوده و استان گیلان در جایگاه ۱۱ کشور قرار داشته و از  طرفی شرایط موجود در بازار مسکن منجر به افزایش قیمت زمین در کشور و استان هم گیلان شده است

اجاره‌بها ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومانی در لاهیجان

همگان بر این باورند که بیشترین میزان اجاره‌بها مسکن در گیلان مربوط به مرکز استان یعنی شهرستان رشت می‌باشد، درحالی‌که این‌طور نبوده و قیمت خرید و اجاره‌بهای مسکن در شهرای کوچک‌تر مانند لاهیجان از رشت نیز گران‌تر است.

قیمت مسکن در مناطق مختلف شهرستان لاهیجان متفاوت است، به این منظور و برای پیگیری از وضعیت اجاره‌بها مسکن به عروس گیلان رفته تا گفت‌وگویی با مردم و برخی از بنگاه‌داران داشته باشیم.

یکی از بنگاه‌داران لاهیجانی می‌گوید قیمت اجاره‌بها در بهترین منطقه لاهیجان ۴۵۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت و  ماهی پنج میلیون و در کم برخوردارترین منطقه ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان پیش‌پرداخت و ماهی یک تا دو میلیون تومان است که با کلان‌شهری مثل رشت برابری می‌کند.

به گفته این بنگاه‌دار ساخت‌‌وساز در بسیاری از مناطق لاهیجان به‌ویژه مناطق روستایی با افزایش مواجه شده و همین امر قیمت زمین در لاهیجان و به تبع آن قیمت خرید مسکن و اجاره‌بها را افزایش قابل توجه‌ای همراه کرده است.

مردم توان خرید منزل در لاهیجان را ندارند

بنابر اعلام اکثر بنگاه‌داران و کارشناسان حوزه مسکن قیمت هر متر منزل در مناطقی همچون کارگر، شیشه‌گران و شیخ زاهد متری هشت الی ۱۰ میلیون تومان بوده و مردم برای رهن منزل در این مناطق باید چیزی در حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

از یک ساخت‌وساز کار مسکن در لاهیجان از دلایل گرانی مسکن در لاهیجان پرسیدم که وی گفت: در سال ۹۶ یک‌منزل در لاهیجان و در یک منطقه متوسط را با متری دو میلیون تومان معامله کردم که اکنون همان منزل و با متراژ ۷۰ متر با قیمت متری ۱۰ میلیون تومان به فروش رسیده است.

به اعتقاد این ساخت‌وساز کار لاهیجانی با افزایش قیمت دلار قطعاً قیمت میله‌گرد، سیمان، بلوک، آهن، شن، کاشی سه برابر می‌شود و در این شرایط ساخت‌وساز هیچ‌ سودی ندارد و در صورت ساخت ساختمان هم کسی توان خرید آن را ندارد.

گرانی عجیب و غیرقابل‌باور مسکن در لاهیجان به حدی زوج‌های جوان را با مشکل و شرایط را در این شهر بحرانی کرده که علاوه بر بلند شدن صدای اعتراض مردم واکنش امام‌جمعه لاهیجان را نیز در پی داشته است.

هیروشیما و نیویورک گیلان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد سلیمانی در واکنش به گرانی بی‌دلیل قیمت مسکن در لاهیجان گفته که لاهیجان در حالی به عروس شهرهای گیلان مشهور است که نوعروسان و دامادان این شهر توان پرداخت اجاره‌بهای منزل در این شهر را ندارند.

امام‌جمعه لاهیجان می‌گوید که برخی از مشاوران  املاک هم در این شرایط مسکن را در این شهر به مزایده گذاشته و به‌منظور دریافت سود بیشتر برای گرانی تلاش‌های فراوانی می‌کنند درحالی‌که بسیاری از زوج‌های جوان و زن و مرد کارگر در این شرایط سخت اقتصادی توان تهیه حتی یک مسکن ساده و اجاره‌ای را ندارند.

سلیمانی درخواست زوج‌های جوان از دفتر امام‌جمعه برای تهیه کانکس را بسیار شرم‌آور و زیبنده شهری مثل لاهیجان ندانسته و معتقد است اگر مسؤولان در شهرستان لاهیجان فکری نکنند بخشی از لاهیجان در آینده‌ای نزدیک به بخش کانکس‌ها تبدیل می‌شود.

امام‌جمعه لاهیجان خطاب به مسؤولان لاهیجانی می‌گوید چرا برای حل مشکل گرانی مسکن در لاهیجان کاری نمی‌کنید؟ سؤال من از مسؤولان این است، چطور می‌شود با یک میزان پول لنگرود و رشت و حتی رشت خانه اجاره کرد ولی در لاهیجان نه؟!

 
سلیمانی یکی از راه‌های حل مشکل مسکن در لاهیجان و گیلان را اعمال سیاست‌های تشویقی می‌داند و می‌گوید اگر صاحب‌خانه‌ای قیمت و یا کرایه منزل خود را افزایش نداد، می‌شود از او مالیات و یا ارزش‌افزوده دریافت نکرد.

وی از دادستان، مسؤولان لاهیجانی و اتحادیه املاک می‌خواهد فکری برای حل مشکل مسکن در لاهیجان کنند در غیر این‌صورت اگر جوانی در این شهر در کانکس زندگی کند نفر بعدی من امام‌جمعه هستم که در کنار وی در کانکس زندگی می‌کنم

وضعیت مسکن و اجاره‌بها در گیلان و لاهیجان وضعیت خوبی ندارد و قیمت‌ها به دلایلی از جمله افزایش قیمت ارز، سیمان و مصالح ساختمانی و سودجویی برخی از مشاورین املاک با افزایش مواجه شده و انتظار می‌رود مسؤولان با تمهیداتی ازجمله مقابله با گران‌فروشی و در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی، مستأجران را از نگرانی خارج کنند./فارس

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.