×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سرپرست اداره کل زمین شناسی گیلان:پدیده های ژئوتوریسمی و ژئوپارک های گیلان شناسایی می شود

به گزارش گیلان خواست از رشت،مسلم امانی ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی، زمین‌ساخت جنبا، شرایط آب و هوایی، بارندگی و نوع پوشش رسوبی استان گیلان، اظهار کرد: گیلان از جمله مناطقی در کشور است که هر ساله زمین‌لغزش‌های فراوانی در آن رخ می‌دهد و خسارات جانی و مالی فراوانی را به بار می‌آورد.

وی به مهمترین برنامه های اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: با توجه به زمین‌لغزش‌های متعدد در محور مواصلاتی آزادراه قزوین – رشت بنا به درخواست مدیریت بحران استانداری گیلان، اداره‌کل زمین‌شناسی این استان پروژه‌ای تحت عنوان «مکان‌یابی مناطق مستعد زمین‌لغزش محور آزادراه رشت – قزوین» تعریف کرد که با نظارت مدیریت مخاطرات مهندسی کشور هم اکنون داده های میدانی توسط کارشناسان گروه زمین‌شناسی و مخاطرات زمین‌شناختی این مرکز در حال برداشت است.

سرپرست اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان، با تاکید بر اینکه کشف منابع و ذخایر معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت به منظور پایش سیستماتیک اکتشاف معدنی از وظایف حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است، تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در این اداره‌کل بنا به درخواست استان طرح «اکتشاف کانی‌های غیرفلزی گیلان» است که در حال حاضر، در بخش اکتشاف گیلان پس از گردآوری اطلاعات و کار بر روی داده‎های اکتشافی، عملیات صحرایی آغاز شده است.

امانی ادامه داد: این مطالعات روند مثبتی را طی می‌کند و امیدواریم تحول بزرگی را در کشف، معرفی و استخراج، طیف گسترده‌ای از مواد معدنی غیرفلزی از جمله بوکسیت، لاتریت، خاک‌های صنعتی و نسوز، کائولن، سنگ نما، سنگ آهک، بنتونیت، باریت و… ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: با نهایی شدن اجرای طرح، می‌توان انتظار داشت بسیاری از نیازهای صنعتی، معدنی و حتی عمرانی که هم اکنون از استان‌های همجوار تامین می‌شوند، در استان گیلان تامین شود.

سرپرست اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان، به یکی دیگر از پروژه‌های در حال انجام در سال ۱۴۰۰ توسط گروه ژئوتوریسم گیلان اشاره کرد و از اجرای پروژه پتانسیل‌یابی مناطق مستعد ژئوتوریسم استان خبر داد.

امانی متذکر شد: از سال گذشته با هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌های پتانسیل‌یابی ژئوتوریسم و ژئوپارک کشور اقدام به شناسایی پدیده های ژئوتوریسمی در جنوب و جنوب شرق استان با هدف ارزیابی و امکان سنجی به منظور معرفی ژئوسایت ها و ژئوپارک در گیلان کردیم./ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.