×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شناسایی رویشگاه جدید سوسن چلچراغ در گیلان

به گزارش گیلان خواست از رشت؛محمدرضا روشنی در جمع خبرنگاران گفت: طی پایش میدانی محیط بانان در ارتفاع ١٢٠٠ متری از سطح دریا، نزدیک به دویست شاخه گل سوسن چلچراغ در محدوده ای به وسعت دو هکتار شناسایی و ثبت شد.

 وی افزود: به نظر می رسد تعداد بیشتری از این گل در پیرامون این منطقه وجود داشته باشد و به همین منظور جستجوی دقیق تر در دستور کار این اداره قرار گرفت.

روشنی خاطرنشان کرد: مکان رویش این گونه در شیب ۷۰درصدی با بستری صخره ای در کنار درختانی نظیر ممرز، راش، نمدار، پلت( شیر دار)، بلوط،کپ،جلی،گیلاس وحشی و گیاهان علفی گلپر و شقایق ( شقاقل از تیره سوسن در منطقه به وفور دیده شد) قرار دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست املش سوسن چلچراغ بعنوان یک اثر طبیعی با پراکنش محدود و ریسک بالای انقراض در سال ۱۳۵۵ بشماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است.

وی تصریح کرد: نام علمی آنlilium ledebourii یکی از نادرترین گونه های تیره سوسن است.این گیاه تنها سالی یکبار در ماه های خرداد و تیر گل دهی و رشد می کند.

روشنی گفت: این گل تنها در منطقه لنکران جمهوری آذربایجان و نواحی بسیار محدودی از ایران مثل داماش رودبار، تالش، اسالم، درفک، کلاردشت و اخیرا در اشکورات رودسر و نیز در استان اردبیل گزارش شده است./ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.