×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رئیس جهادکشاورزی گیلان عنوان کرد:راه اندازی پایانه صادراتی کشاورزی در آستارا/ افتتاح ۱۱۵ پروژه عمرانی و تولیدی

به گزارش گیلان خواست از رشت؛مسعود الماسی با بیان اینکه حجم عمده ای از صادرات استان گیلان مربوط به محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان درخواست افزایش بهره مندی از ظرفیت های گمرک انزلی و آستارا که از مرزهای خروجی استان محسوب می شود را مطرح کرده است.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه حجم صادرات محصولات کشاورزی در سه ماهه سوم و چهارم سال، افزود: این ظرفیت می تواند بیش از این باشد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، حجم صادرات غیر نفتی استان در سال گذشته را ۶۰۰ میلیون دلار دانست و تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ میلیون دلار از این صادرات متعلق به حوزه کشاورزی است، یعنی معادل ۶۲ درصد صادرات اتفاق افتاده از استان مربوط به بخش کشاورزی است.

الماسی، با اشاره به ازدحام مرزهای شمالی برای خروج کالاهای صادراتی به ویژه در سه ماهه چهارم، خاطرنشان کرد: آمار رسمی گمرک نشان می دهد که ظرفیت های صادراتی به اندازه کافی وجود ندارد و باید این ظرفیت ها به ویژه در بخش معابر مرزی گسترش پیدا کند تا امکان توسعه صادرات فراهم شود.

وی با بیان اینکه گسترش معابر مرزی و ایجاد پل دوم مرزی در شهرستان آستارا در دستور کار جدی کارگروه توسعه صادرات استان قرار گرفته است، عنوان کرد: در بخش کیفیت محصولات صادراتی کشاورزی به شدت نیازمند پایانه صادراتی هستیم، زیرا پایانه صادراتی می تواند علاوه بر اینکه کار تخصصی انجام دهد، کیفیت محصولات صادراتی ما را تضمین کند و لذا در راستای ایجاد پایانه صادراتی در آستارا قدم اول را برداشتیم و جزو مصوبات کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، شرق استان را قطب بزرگ تولیدات گل و گیاه زینتی به ویژه گیاهان زینتی فضای باز دانست و اضافه کرد: نیاز به جایگاهی برای معرفی این ظرفیت و بسترسازی صادرات داریم. خوشبختانه در سال های اخیر به تفاهم با مسئولان شهرستان رودسر رسیدیم تا قطعه زمینی را برای این کار اختصاص دهند و علاوه بر افزایش صادرات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار داخلی، عرضه پتانسیل های این شهرستان ارزشمند در منطقه چابکسر نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه زمینه های لازم برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم شده است، گفت: بیش از ۴۰ قلم کالای کشاورزی را صادر می کنیم که عمده محصولات صادر شده در حوزه کشاورزی مربوط به محصولات باغبانی است که یکی از این محصولات گیاهان زینتی است.

الماسی، با اشاره به شرایط ناشی از شیوع کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار گل و گیاه، عنوان کرد: در طول سال های گذشته صادرات خوبی در حوزه گل و گیاه داشتیم و زمینه برای صادرات فراهم است، اما امکان برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در خارج از کشور و نمایشگاه های بین المللی گل و گیاه در استان و با حضور واحدهای بین المللی فعلا وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی چابکسر دو سال گذشته برگزار شد و ارزش صادراتی بسیار خوبی داشت، اظهار کرد: امیدواریم زمینه های لازم برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله گل و گیاه زینتی در کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای فراهم شود.

وی انواع میوه و تره بار، سبزی و صیفی را از دیگر محصولات کشاورزی صادراتی استان دانست و بیان کرد: حجم صادرات محصولات کشاورزی استان طی سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.

الماسی، با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی امسال ۱۱۹ پروژه عمرانی و تولیدی را به بهره برداری خواهیم رساند، خاطرنشان کرد: حجم سرمایه گذاری این پروژه ها ۵۸ میلیارد تومان است که در ۱۱۲ روستا اجرایی شده و ۳۵ شغل جدید در حوزه تولید ایجاد کرده و ۹۸۴۱ خانوار از مزایای آن برخوردار خواهند شد./ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.