×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بلاگرها الهه های فضای مجازی در دنیای امروز/کرونا زیست مجازی را سریع تر و متنوع تر کرد
معصومه پاداش ستوده

معصومه پاداش ستوده- گیلان خواست؛ در عصر فیلم و عکس و متن و اینترنت و ارتباطات هستیم.

تبادل اطلاعات از طریق اینترنت و شبکه های مجازی جزو لاینفک زندگی هایمان شده است.

اقتصاد دچار بحران شده و عده ای برای اینکه از اینترنت و این تکنولوژی نهایت استفاده را ببرند محصولات خود را به این روش تبلیغ یا به اصطلاح «بلاگ» می کنند.

در این بین بلاگر ی تبدیل به فعالیتی از‌ به اشتراک گذاشتن نمایش روزمرگی‌ها ‌و ‌زندگی‌ شخصی‌ افرادی شده که در دنیای مجازی به دنبال کسب درآمد بیشتر و دیده شدن از ارتش مجازی شان لایک دریافت می کنند و هیچ قانونی برای رسیدگی به امور آن‌ها وجود ندارد.

زنان و دختران و مادران ما یا همان بلاگرها تبدیل به « الهه‌های فضای مجازی شده اند که اغلب در فضای بی‌قانون و رهای این روزهای کشور و استان گیلان می‌تازند و هیچ قانونی نیز برای رسیدگی به امور آن‌ها وجود ندارد.»

تحصیل کرده و تحصیل نکرده در این مبحث معنایی ندارد. این خصوصیت کلی شان است؛ موبایل به دست از خودشان و یا زندگی‌شان فیلم می‌گیرند، به اشتراک می‌گذارند و از صبح تا شب درحال استوری گذاشتن برای مخاطبانشان هستند.

گوشی موبایلت را که روشن کنی یکی یکی سرو کله شان پیدا می شود که با جمله آشنای «سلام دوستای گلم» سعی در ابراز مهرورزی و جذب مخاطب را دارند.

نام این فعالیت افراد در فضای مجازی و یا همان شغلی که در اینستاگرام برای خودشان ایجاد کرده اند «بلاگری» است.

در گوگل که جست و جو کنی آموزش هایی درباره اینکه چگونه یک بلاگر موفق باشیم به چشم می خورد اما هیچ تحقیق علمی برای اینکه نشان دهد بلاگرها تا چه میزان قادرند بر ذهن و مدیریت سبک زندگی افراد یک جامعه تاثیر بگذارند؛ یافت نمی شود.

کلمه‌ ‌«بلاگ» ‌یک ‌کلمه ‌انگلیسی‌ و‌خلاصه‌ شده‌ از ‌کلمه «‌وبلاگ» ‌بود و «بلاگر» کسی بود که وبلاگ می نوشت؛ اما امروزه این واژگان دستخوش تغییراتی قرار گرفته اند.

«بلاگر» امروز واژه ای است که چیزی فراتر از وبلاگ نویس را به ذهن ها می رساند و بلاگر به کسی اطلاق می شود که با کسب شهرت و معروفیت حتی بدون داشتن هیچ حرفه خاص و تخصصی در صفحه مجازی خود، صاحب نظر باشد.

به‌طوری که ‌از‌دیدگاه‌ خودش‌ و‌ بر‌اساس‌ تجربه‌ها، ‌نظریات‌ و سلیقه‌ی ‌شخصی‌خودش ‌در‌مورد‌ موضوعات ‌مختلف اظهار‌نظر ‌و تولید ‌محتوا می‌کند‌ و اتفاقا ‌نظرات‌ او‌ مورد‌ قبول‌ مردم‌ نیز هست.

پس در تعریف جدید بلاگری باید گفت؛ بلاگرها کسانی هستند که در هر زمینه، حرفی برای گفتن دارند، اغلب ارتباط خیلی خوبی با مردم دارند و خیلی سریع می توانند روی دیگران تاثیرگذار باشند، آنها به واسطه دانشی که دارند می توانند دیگران را برای انتخاب های گوناگون متقاعد کنند.

امروزه یک بلاگر کسی است که محتوا تولید می کند یا به اصطلاح بلاگ می کند و این تولید محتوا در راستای هدفی است که خود بلاگر دنبال می کند؛ پس هر بلالگر یک هدفی دارد و در یک زمینه خاص فعالیت می کند.

بلاگری در ایران اگر در دوران وبلاگ‌ها و اوایل شبکه‌های اجتماعی مفید بود اما این روزها در بی‌قانونی و بی‌ضابطگی فضای مجازی به قهقرا رفته‌است.

 بلاگرها تبدیل به الهه‌های فضای مجازی شده‌اند؛ اگر تا دیروز نیازمند تخصص برای تولید محتوا بودند امروز به هیچ چیز نیازی ندارند، لباس های رنگارنگ می پوشند، خودآرایی می کنند، می‌رقصند، می‌خندند، غذایشان را با ولع و با دست جلوی دوربین می‌خورند و صدای بزاق دهانشان را حتی به مخاطب نشان می‌دهند و از روی حسرت‌هایی که پای صفحه‌شان روی هم تلنبار می‌شود یک ارتش چندمیلیونی می‌سازند تا به وقتش دستور حمله و یا حمایت بدهند.

با گسترش شیوع کرونا و در قرنطینه ماندن مردم، بیشتر صاحبان کسب و کار به تبلیغ مجازی روی آورده اند و در آن روزها حسابی کسب و کار بلاگرها طلا شد.

اگر نگاهی به لیست پردرآمدترین شغل‌های جهان بیاندازید یکی از این شغل‌ها بلاگر بودن است.

امروزه بلاگرها در دنیای مجازی درآمد بسیار بالایی دارند. در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان به ویژه زنان و دختران ما به این شغل علاقه‌مند شده‌اند و به سمت بلاگر شدن در فضای مجازی رفته‌اند.

یکی  بلاگرطنز است، یکی بلاگر ورزش، سلامت و تناسب اندام دیگری بلاگر عکاسی و سفر، بعضی هایشان بلاگر اشپزی و مد و لباس و فشن و بیوتی و عده ای هم بلاگر لایف استایل….

عده ای از این افراد انفرادی کار می کنند ولی اغلبشان به صورت خانوادگی با همکاری همسر و دخترانشان در فضای مجازی فعالند.

تحقیقات نشان داده که ‌بیشتر‌بلاگرهای‌ ایرانی‌ در ‌حوزه‌ لایف استایل ‌مشغول ‌هستند‌ و‌ از ‌این‌ طریق‌ درآمد ‌کسب‌ می‌کنند.

 ‌بلاگرها‌ی فعال در عرصه سبک زندگی تمامی ‌لحظاتی‌ که‌ با‌ خانواده‌ می‌گذارند‌ و ‌یا‌ به ‌مهمانی،‌ خرید،‌ تفریح ‌و‌… می‌روند‌ را با‌ فالوورهایشان به اشتراک می گذرانند.

این افراد با ‌به تصویرکشیدن زندگی لاکچری البته کاملا تصنعی، ترویج فرهنگ مصرف گرایی، نمایش جذاب زندگی بدون حتی یک نقطه تاریک، عدم پایبندی به چارچوبها و هنجارها، بی توجهی به رویدادهای اجتماعی و فرهنگی، فراهم کردن زمینه تقلید و الگوبرداری مخاطبان، نمایش جزئیات زندگی خصوصی و … بر مخاطبانشان تاثیر می گذارند؛ از اینرو حتی برای تاثیرگذاری بیشتر و کسب درآمد بیشتر  و برای عدول از هنجارهای جامعه اسلامی به خارج از کشور پناهنده می شوند و اقامت می گیرند.

البته از نظر کارشناسان فضای مجازی دلایلی برای ورود خانم ها به این فضا شناسایی شده که برمی شمرم؛ انگیزه کسب درآمد و ثروت بیشتر، نارضایتی از زندگی واقعی و احساس آزادی در فضای مجازی، مشکلات زناشویی، افسردگی در زندگی واقعی، وابستگی به فضای مجازی، کسب شهرت و معروف شدن در فضای مجازی و تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی از جمله دلایلی است که زنان را به سمت بلاگر شدن سوق می دهد.

بررسی ها نشان می دهد در این بین بلاگرهایی که بیشترین تاثیرگذاری را روی مخاطبان شان داشته اند؛ در زمینه های طنز، مد، زیبایی، فشن و سبک زندگی فعال بوده و هستند.

آنچه که در این مبحث بسیار قابل تامل است؛ نبود سواد رسانه اییست که بین احاد افراد جامعه احساس می شود. سواد رسانه، همان حلقه مفقوده ای که موجب می شود مردم به راحتی از بلاگرهای محبوبشان به دلیل نفوذی که انها بین مخاطبان خود ایجاد کرده اند در سبک زندگی، نوع تغذیه، نوع پوشاک، شیوه گفتار و تعاملات اجتماعی تاثیرات سوء بپذیرند.

 و این همان نقطه خطرناکیست که زنان و دختران و جوانان جامعه مان را از ارزش ها تهی خواهد کرد و مابقی ماجراها….

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.