×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
 امروز جمهوری اسلامی ایران در معادلات جهانی به‌عنوان یک قطب تعیین‌کننده ایفای نقش می‌کند
معصومه پاداش ستوده

 به گزارش گیلان خواست، کیوان میرزایی عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور مرکز رشت، امروز در جمع فعالان فرهنگی و دانشجویان با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه(س)، بر بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران توسط جوانان و نوجوانان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ایران با پشت‌سرگذاشتن فرازونشیب‌های بسیار، به مرحله‌ای از تکامل رسیده که امروزه در معادلات جهانی به‌عنوان یک قطب تعیین‌کننده، ایفای نقش می‌کند، اظهار کرد: این جایگاه رفیع در حالی به‌دست آمده که جهان در حال گذر از یک پیچ بزرگ تاریخی است و انقلاب اسلامی برای نقش‌آفرینی بیشتر در آینده بشریت، با شرایط حساس و سرنوشت‌سازی روبه‌رو است.

مسئول سابق بسیج اساتید استان گیلان ضمن گرامیداشت هفته بسیج مستضعفان، افزود: در چنین شرایطی باید دکترین و رهنامه جامعی تدوین می‌شد تا چارچوب فکری و عملیاتی برای طی طریق در این مسیر پرتلاطم و دستیابی به قله پیشرفت مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی برای تمامی ارکان جامعه فراهم شود که براساس چنین ضرورتی، مقام معظم رهبری  منشور و رهنامه‌ای با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب تدوین و ابلاغ کرده‌اند که ضمن ترسیم چشم‌انداز، راهبردهای تحقق آن را با استفاده از نظریه انقلابی که حاصل تجربه‌اندوزی از عمر چهل ساله انقلاب اسلامی‌ است تبیین کرده است.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب، رهنامه‌ای است که با روایت تاریخی انقلاب آغاز می‌شود و در آینده‌ای امیدبخش امتداد می‌یابد، ادامه داد: در این بیانیه برای همه افراد راهبردهایی وجود دارد به‌ویژه راهبردهایی برای نوجوانان و جوانان به‌عنوان طلایه‌‌داران گام دوم انقلاب که وظایف و دستورالعمل‌های بیشتری شامل حال آن‌ها شده که این امر هم بدیهی است، زیرا آینده ‌سازان یک جامعه را نسل نو جامعه تشکیل می‌دهند و بدون استفاده از ظرفیت‌های آن، کشور راه پیشرفت را طی نخواهد کرد.

به‌گفته مسئول کانون فرهنگی هنری فرهیختگان، بدیهی است که برای نقش‌آفرینی این قشر، ضرورت‌هایی لازم است که باید به آن توجه کرد؛ ازجمله آن‌ها تعلیم و تربیت، هدایت متناسب با ویژگی‌های آن‌هاست؛ زیرا افراد به ویژه جوانان عصر نوین پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دارند و باید با تأمل بیشتری با آن‌ها رفتار کرد و براساس شرایط روحی و موقعیت‌ها، جغرافیای زندگی، اعتقاد و… که دارند، نیازمند آموزش‌های و راهبری‌های متفاوتی هستند.

وی دومین لازمه این امر را میدان دادن و فرصت آزمون و خطا دادن به جوانان دانست و گفت: این امر در سیره اهل‌بیت (ع) نیز وجود دارد و برای مثال پیامبر اکرم (ص) به نوجوانان و جوانان، بهای زیادی می‌دادند و همواره به‌دنبال فرمانده‌های جوان بودند.

 میرزایی آموزش متناسب و بهره‌گیری از علم و پژوهش را از دیگر توصیه‌های ‌مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم عنوان کرد و گفت: در عصر هجوم ضدارزش‌ها و در شرایطی که گاهی ارزش‌ها و ضدارزش در جامعه جابه‌جا شده، ایجاد سبک زندگی و داشتن الگویی همه‌جانبه می‌تواند انسان را در بسیاری از مسیر هدایت کند، به همین خاطر سبک زندگی به ویژه سبک زندگی ساده‌زیستی نیز از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم است و زندگی خودشان نیز بر همین سبک است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اقتصاد ضعیف را زمینه‌ساز نفوذ و سلطه بیگان خواند و گفت: اسراف و تجمل‌گرایی، حضور افراد غیرمتخصص، در شأن نداشتن برخی از مشاغل و… از جمله مشکلاتی است که جامعه را درگیر کرده و زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله فقر شده، در حالی که می‌دانیم هر حکم دینی مبتنی بر عقل و فطرت اسراف را حرام و ممنوع اعلام کرده است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه فقر می‌تواند سرچشمه بسیاری از غصه‌ها، لغزش‌ها و تبهکاری‌ها در جامعه باشد، خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین اسناد و منابع قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در کشور محسوب می‌‌شود؛ لذا فهم و تفسیر آن می‌‌تواند در ارتقای بینش مخاطبان، نقش موثری داشته باشد و سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان را در تدوین سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و… راهنمایی کند. 

 میرزایی با توجه به اهمیت چالش‌های ساختاری موجود در کشور مانند بودجه‌بندی‌های معیوب و با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تحلیل علمی گفتمان بیانیه گام دوم انقلاب، بر شناسایی چالش‌های ساختاری مطرح در بیانیه گام دوم و رتبه‌بندی آنها به لحاظ تاثیرگذاری و ارائه راهکارها تاکید و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اقتصاد را یک نقطه کلیدی می‌دانند و برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و عیب‌های بودجه نامتوازن که کشور با آن مواجه است،  تاکید بر چاره‌اندیشی دارند.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید اقدامی اثرگذار انجام شود تا جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و گرانی‌ها گرفته شود، ادامه داد: به تعبیر مقام معظم هبری در بیانیه دوم انقلاب، هرگونه فساد اخلاقی در این مسیر، توده‌ای چرکین است.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به وضعیت اقتصادی و مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان گفت: متاسفانه صنعت استان که اشتغالزایی را به همراه دارد، آن‌گونه که باید فعال نیست و امروز مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان به‌دلیل برخی غفلت‌ها، سومدیریت‌ها و ناکارآمدی‌هاست. اگر هر فردی براساس دانش و تخصص خود در جایگاهی که باید باشد فعالیت می‌کرد، امروز شاهد بروز این مشکلات نبودیم.

وی تصریح کرد: تولید انبوه و با کیفیت که رغبت مردم برای خرید را افزایش می‌دهد،  توزیع عدالت‌محور تولیدات داخلی، مصرف به اندازه و بدون اسراف، مناسبات مدیریتی خردمندانه از عوامل تاثیر گذار در اقتصاد است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

میرزایی گفت: ایجاد چالش‌های داخلی و خارجی یا به‌عبارتی چالش‌های درونی و بیرونی به‌دلیل ضعیف بودن اقتصاد کشور است و ضعف مدیریتی در این راستا  اهمیت بسزایی دارد.

وی تحریم ها را از چالش‌های بیرونی کشور عنوان کرد و افزود: دشمنان با اعمال تحریم، قصد آسیب رساندن به کشور را دارند، اگرچه وجود بسیاری از مشکلات منوط به تحریم نیست و با مدیریت درست و رفع مشکلات داخلی حل خواهند شد.

 این نخبه علمی کشور و مولف چند کتاب، تبعیض و بی‌عدالتی در جامعه  را به‌عنوان چالشی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح کرد که اتفاقات خوبی را رقم نمی‌زند و همه افراد جامعه باید با هم همدل و متحد باشند.

وی در این راستا ادامه داد: عدم‌مدیریت خردمندانه در مباحث اقتصادی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که این مهم باید موردتوجه قرار گیرد‌.

به‌گفته میرزایی وابستگی به نفت موجب ضعیف شدن اقتصاد کشور می‌شود، زیرا نفت به‌عنوان یک نعمت خدادادی، سرمایه کشور محسوب می‌شود و عدم‌تبدیل این سرمایه به ثروت، اشتباهی بزرگ است.

گفتنی است در این نشست بسیاری از مهم‌ترین بخش‌های دیگر بیانیه گام دوم انقلاب بازخوانی شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.