×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حسرت اختلاف دولت و مجلس را به دل دشمن می‌گذاریم
معصومه پاداش ستوده

آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز – سه شنبه ۱۴ آذرماه – در نشست مشترک اعضای قوه مقننه با اعضای کابینه دولت سیزدهم پس از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ و به منظور گرامیداشت روز مجلس اظهار داشت: تمام تلاش دولت و مجلس برطرف کردن کم و کاستی ها و رفع نیاز هاست.

وی تبادل نظر بین مجلس شورای اسلامی و دولت را دارای اهمیت دانست و افزود: مسئولیت دولت و مجلس مشترک است و بر یک کشتی سوار هستند.

در نظام ولایت فقیه بن بستی وجود ندارد

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بن بستی وجود ندارد. باید به خوبی مساله شناسی صورت‌ گیرد و راهکارهای حل مساله به خوبی شناخته شود تا مشکلات مرتفع شود.

آیت الله رئیسی بیان داشت: دولت سیزدهم ‌معتقد است اگر چاله ای در مسیر مشاهده شد باید برایش چاره ای اندیشید و نباید از کنار مسائل به سادگی عبور کرد. اینکه مردم بدانند مسئولان مصمم به حل مشکلات هستند، باعث امیدواری خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئولیت ما مسئولیت مشترک است و در واقع همه بر یک کشتی سوار هستیم، گفت: قضاوت و داوری مردم همین‌گونه خواهد بود اگر موفقیتی در کشور کسب شود به نام همه ثبت می‌شود و اگر خدای ناکرده کاستی باشد توقع از همه خواهد بود که چرا چنان کاستی وجود دارد؟

آیت الله رئیسی در ادامه خطاب به نمایندگان خانه ملت اظهار داشت: شما در حوزه انتخابیه مورد سوال مردم هستید و ما هم وقتی در تهران و در مراکز استان‌ها حضور پیدا می کنیم هم همواره سوالات مختلف مطرح می‌شود. مردم خوبی‌ها را می‌بییند و مورد و تحسین و تقدیر آنها است اما کاستی‌ها هم آنها را رنج می‌دهد، بنابراین تلاش مشترک نمایندگان و اعضای کابینه دولت باید این باشد که کاستی‌ها را رفع و نیازها را مرتفع کنیم و نیازها را واقعی ببینیم.

دولت و مجلس باید نظام عادلانه پرداخت را پی ریزی کند

رئیس جمهور با اشاره به همت دولت سیزدهم درتکمیل پروزه های نیمه تمام خاطر نشان کرد: نهضت به سامان رساندن پروژه های نیمه تمام در دولت سیزدهم راه اندازی شد و معتقدیم باید با قوت ادامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید نظام عادلانه پرداخت را نسبت به همه را پی ریزی کند تا اقشار مختلف شان و جایگاهشان محفوظ باشد، گفت: کارکنان دولت یک نظام عادلانه پرداخت را انتظار دارند. ۸۵ میلیون جمعیت در کشور داریم که همگی باید در برنامه ریزی ها دیده شوند. ما مسئول توجه به جمهور و عموم مردم هستیم.

رئیس جمهور یادآورشد: در بودجه‌ریزی و در همه مراحل، اصل ۷۵ قانون اساسی این است که هم هزینه‌ها و هم درآمدها را واقعی ببینیم و این موضوع در فرایند بررسی توسط دولت، مجلس و شورای نگهبان وجود دارد که هم نیازها واقعی دیده شود و هم رفع نیازها دنبال شود ما نیز در دولت همه تلاشمان این است که نیازهای واقعی که در کشور دیده شده، دنبال شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: به طور طبیعی در کنار این نیازها به دلیل اینکه ممکن است در برخی از حوزه‌ها به میزان تقاضا ، عرضه نداشته باشیم اولویت ایجاب می‌کند که ما اولویت‌شناسی و اولویت‌گذاری کرده و موارد را به اطلاع مجلس برسانیم تا در زمان بررسی، این اولویت مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی که تشخیص دولت در میدان این است که امری فوری است که باید با کسب مجوز از مجلس راه ادامه پیدا کند اینجاست که قانون اساسی پیش‌بینی فوریت، دوفوریت و سه فوریت کرده است.

رئیس جمهور افزود: در امور اجرایی ممکن است مجری با وجود روشن بودن وظایف و قوانین با تنگناها و مشکلاتی مواجه باشد و در برخی موارد هم، مسائل ایجاب می کند که به فوریت مورد بررسی قرار گیرد تا از تنگناها خارج شویم.

حسرت اختلاف دولت و مجلس را به دل دشمن می‌گذاریم

آیت الله رئیسی با بیان اینکه الگوی مناسب بین دولت و مجلس، الگوی تعامل، همگرایی، همکاری و هماهنگی است، گفت: این بدان معنا نیست که نمایندگان مجلس نقد اصلاحگرانه خود نسبت به دولت را بیان نکنند. بارها اعلام کردیم که نقد مصلحانه به اصلاح در دستگاه‌های اداری کشور می‌انجامد.

وی در ادامه با بیان اینکه “دولت و مجلس با یکدیگر گفت‌وگو دارند” بیان کرد: حسرت اینکه ببینند روزی اختلافی بین دولت، مجلس و دستگاه‌های مختلف وجود دارد را به دل آنها خواهیم گذاشت.
دولت و مجلس با یکدیگر گفت‌وگو دارند، ممکن است گاهی اختلاف نظر نیز داشته باشیم، اما با نشست و گفتگو و تعامل بسیاری از مسائل حل می‌شود.

بخشداران، فرمانداران و استانداران دخالتی در صلاحیت افراد نداشته باشند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت و وزارت کشور مجری انتخابات است و شورای نگهبان ناظر انتخابات، متذکر شد: دولت و وزارت کشور مجری انتخابات هستند و ناظر انتخابات شورای نگهبان است.کسانی که صلاحیت ها را بررسی می‌کنند هیات های اجرایی و نظارت هستند.

وی تاکید کرد: بخشداران، فرمانداران و استانداران دخالتی در صلاحیت افراد نباید داشته باشند.باید صلاحیت افراد توسط هیات هایی که برابر قانون مسئولیت دارند، بررسی شوند.توجه به معیشت مسئله اول دولت است. نگاه ما به معیشت آن است که امور بر مردم سهل شود به نحوی که مردم‌احساس کنند.

مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می‌کنیم نه از طریق رکود

رئیس جمهور با بیان اینکه قطار پیشرفت کشور در حال حرکت است، بیان کرد: مشکلاتی هم داریم اما معتقدیم که با عنایت حق تعالی و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و اراده پولادین مردم عزیز و جوانان ما دارند این مشکلات قابل حل است. مهار تورم را از طریق رشد تولید نه از طریق رکود، دنبال می‌کنیم. حضرت آقا بسیار حکیمانه بر این نکته تاکید کردند.

دولت سفره و زندگی مردم را اولویت‌ جدی خود می‌داند

رئیس جمهور در ادامه درباره مسئله مطرح شده در نشست درباره موضوع معیشت مردم با تاکید بر اینکه دولت سفره و زندگی مردم را یکی از اولویت‌های جدی خود می‌داند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس نیز در این زمینه محل مراجعه مردم هستند لذا قطعا معیشت مردم جزو اولویت‌های آنهاست. محور نگاه و عمل دولت این است که معیشت مردم چنان سهل شود که برای مردم کاملا محسوس و ملموس باشد؛ امیدوارم مجموع اقداماتی که ما و شما و همه دست‌اندرکاران در سراسر کشور انجام می‌دهیم به این بیانجامد که ان‌شاءالله وضع معیشتی مردم روز به روز بهتر و زندگی بر مردم آسان‌تر شود.

به گزارش ایرنا، در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی پس از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دفاع از لایحه بودجه و تشریح جزییات آن سخنرانی کرد.

طبق برنامه قبلی جلسه مجلس به منظور برگزاری نشست مشترک نمایندگان مجلس و اعضای کابینه دولت، اکنون در حال برگزاری است.

روز دوشنبه – ۱۳ آذرماه – نیز نمایندگان مجلس با رئیس قوه قضائیه جلسه برگزار کردند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.