×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
 طوفان الاقصی قدرت اطلاعاتی، قدرت امنیتی و قدرت دفاعی اسراییل را در هم شکست

رامین مهمان پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با حضور در برنامه پرمخاطب تهران ۲۰ به بررسی مسئله مقاومت فلسطین؛ از نوار غزه تا کرانه باختری پرداخت.

به گزارش گیلان خواست، دکتر رامین مهمان پرست، در این برنامه به تشریح چرایی عملیات سنگین علیه حماس از سوی رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: من فکر می‌کنم که ما باید یک نگاهی به قبل از عملیات طوفان الاقصی داشته باشیم، اینکه چه اتفاقاتی در آن زمان در حال رخ دادن بود و فضایی که اسرائیلی ها برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی و مسلمان ایجاد کرده بودند.

وی خاطر نشان کرد: همانطور بحثی که در زمان ترامپ مطرح شده بود که پایتخت اسرائیل را از تل‌آویو به بیت المقدس منتقل کنند و خیلی از کشورها را تشویق کنند که سفارت خودشان را در آنجا مستقر کنند.در واقع اسرائیلی‌ها یک سناریویی را داشتند طراحی می‌کردند که جبهه مقاومت نتواند تاثیری داشته باشد و کشورهای غربی نقش جدید اسرائیل و یک وضعیت جدید در توازن قوا در منطقه را رقم بزنند.

مهمان پرست افزود: از طرفی اسرائیلی‌ها سال‌ها مدعی بودند که به لحاظ قدرت اطلاعاتی، قدرت امنیتی و قدرت دفاعی در وضعیت بسیار بالایی قرار دارند، اما در این عملیات هر سه موضوع زیر سوال رفت. عملیات حماس نشان دهنده این بود که قدرت اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دچار نقص جدی است. همچنین به لحاظ امنیتی توانایی حفظ و تامین امنیت افرادی را که در سرزمین اشغالی حضور داشتند را نداشت. ضمن اینکه در زمینه قدرت دفاعی سامانه ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل نتوانست، موشک شلیک شده از نوار غزه را رهگیری کند.

وی افزود: بعد از عملیات نقش نیروهای آمریکایی و کشورهای غربی و دفاع مستقیم آنها از رژیم صهیونیستی در صحنه بین‌الملل یک وضعیت جدیدی را ایجاد کرد. الان شاهد این مسئله هستیم که درخیلی از کشورها نمایندگان مجلس، نمایندگان افکار عمومی، سازمان‌ها و نهادهای غیر دولتی این جنایات را محکوم کرده و کشورهای غربی را در این جریانات برای حمایت از رژیم صهیونیستی سهیم می‌دانند. با توضیح این مسائل باید گفت که در حال حاضر مهمترین موضوع قابل اهمیت مظلوم نمایی اسرائیلی‌ها بود که با انجام این جنایات نیت اصلی آنان افشا شد. لذا افکار عمومی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و از طرفی کلیه طرح‌های منطقه‌ای آنها مانند عادی‌سازی روابط از دسترس آنها خارج شده است. حتی اگر به ظاهر بعضی از کشورهای عربی بخواهند عادی‌سازی را کنار بگذارند این یک شکست بزرگ برای کشورهای غربی است که تلاش زیادی برای این کار کشیده بودند. اما واقعا جای تاسف است که دنیای غرب که ادعای حقوق بشر، دموکراسی و مقابله با رفتارهای تروریستی و جنایات جنگی را می‌کند، چطور در مقابل این جنایات سکوت کرده است؟ تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر از مردم فلسطین به شهادت رسیدند که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند، که هیچ دخالتی در کار نظامی ندارند. بنابراین رژیم صهیونیستی با کشتار غیرنظامیان نمی‌تواند تلافی ضربه‌ای را که خورده پس بدهد.

وی در ادامه گفت: حال این سوال پیش می‌آید که با این وضعیت بین‌الملل و این نظامی که طراحی شده راه حل چیست؟ من فکر می‌کنم همه وجدان‌های بیدار که در قالب NGO ها که در سازمان بین‌المللی ثبت شده هستند، مثل وکلای بدون مرز و مجموعه‌های قضایی که در کشورهای مختلف هستند، را باید سازماندهی کرد تا آنها صحنه‌های بین‌المللی را تحت تاثیر اعتراضات خودشان قرار بدهند. انتظار ما از مجموعه‌های داخلی کشورمان هم این است که در تماس های بین‌المللی ورود کرده و این افکار عمومی را که در حال حاضر آماده شده نسبت به این جنایات عکس‌العمل نشان دهد، از طریق مجموعه‌های بین‌المللی وNGO هایی که در این موضوع تاثیرگذار هستند، نسبت به رفتار سازمان بین‌الملل اعتراض کنند.

وی افزود: به عقیده من نبرد اصلی باید در افکار عمومی صورت بگیرد. لذا در همین راستا بحث دیپلماسی عمومی در این برهه زمانی فوق العاده تعیین کننده است. ما باید رسانه‌های بین‌المللی و مستقل کشورهای مختلف را دور هم جمع کنیم،تا به صورت گروهی رسانه ها نسبت به این جنایات و رفتار مسئولین کشورهای غربی واکنش نشان دهند، زیرا نقش رسانه‌ها در این مسئله بسیار با اهمیت است.

مهمانپرست تصریح کرد: در مرحله بعدی باید از کلیه افرادی که در زمینه حقوق بین‌الملل تخصص دارند درخواست کنیم تا در یک گردهمایی جمعی از ابعاد مختلف حقوقی این جنایات را محکوم نمایند، تا رژیم صهیونیستی به عنوان یک جنایتکار جنگی در دنیا شناخته شود. همچنین در گام بعدی باید دانشگاهیان و طبقه روشنفکران جوامع مختلف را که هم اکنون نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی معترض هستند را دور هم جمع کنیم. زیرا وقتی کاری به صورت گروهی و جمعی انجام می‌شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. NGOها باید شکل بگیرند. همچنین معتقد هستم که فضا برای شروع پایان اسرائیل در حال شکل‌گیری است. ما باید از این حادثه اقدامات بزرگی را در دنیا انجام دهیم، تا هرچه زودتر اسرائیل را به پایان خط نزدیک کنیم. به نظر من اسرائیل باید در تحریم‌های اقتصادی قرار بگیرد،حتی در مسائلی که در دیپلماسی و افکار عمومی نقش دارند، مثل ورزش… همه کشورهای مستقل باید جلوی ورزشکاران اسرائیلی را در برنامه‌های مختلف بگیرند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: به هر روی در اتفاقات اخیر قدرت نظامی اسرائیل نزول جدی پیدا کرده و در حال حاضر مجبور است که با شرایط پیش رو شاهد ابراز قدرت جبهه مقاومت باشد.گیل ابراز/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.