- نویسنده : گیلان خواست
- 27 خرداد 1400
- کد خبر 14984
- 277 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش گیلان خواست از رشت؛کاپیتان داود آبداری تفتی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرعت بخشیدن برای کمک به صادرات کشور با عنایت به تأکیدات رهبر معظم انقلاب و شعار سال در دستور کار شرکت کشتیرانی دریای خزر قرار گرفته است، اظهار کرد:شرکت کشتیرانی دریای خزر برای حمایت از حوزه تجارت و بازرگانی کشور در تمام بنادر ایرانی حوزه خزر با تمام توان تلاش میکند تا بهترین خدمات همراه با کیفیت بالا و قیمت پایین را به صاحبان کالا خدمت ارائه کند.
وی با تأکید بر اینکه در راستای شعار سال آمادهسازی زیرساختهای حملونقل دریایی از سوی شرکت کشتیرانی دریای خزر برای پشتیبانی از صادرات کشور به صورت متداوم در حال انجام است، افزود: این اقدام مهم از سال گذشته برای نخستین بار با حمل صادرات کانتینرهای یخچالی حاوی میوه و محصولات گلخانهای و همچنین حمل منظم کانتینرهای معمولی از بنادر شمالی دریای خزر شروع شد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به ایجاد رقابت و کاهش حملونقل زمینی برای کالاهای صادراتی و به نفع صاحبان کالا بیان کرد: در مرز زمینی اینچه برون و آستارا بهمنظور ایجاد رقابت در قیمت تمامشده حمل میوه و ترهبار و همچنین با توجه به سه عنصر کیفیت، ایمنی و قیمت تمامشده با در نظر گرفتن مدیریت فاکتور زمان حمل، اقدام به راهاندازی حمل کانتینرهای معمولی و یخچالی از بنادر شمالی کردیم.
وی به برخی اقدامات کشتیرانی خزر برای تسریع وسهولت در صادرات کشور اشاره کرد و گفت: ورود کشتیرانی دریای خزر از سال گذشته برای تسریع و سهولت در صادرات کشور از طریق راهاندازی کانتینرهای یخچالی موجب شد تا بنادر آستارا و امیرآباد به ترتیب مقام اول و دوم تعداد حمل کانتینرهای یخچالی برای صادرات میوه و ترهبار را داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه این روند از آبان سال قبل حتی تا خرداد سال جاری نیز همچنان ادامه دارد، بیان کرد: تحرک در صادرات ترانزیت دریایی در دریای خزر نیازمند توجه به زیرساختها در راستای تأمین زنجیره لجستیک حمل کالا از تولید تا صادرات بوده و شرکت کشتیرانی دریای خزر تمام توان خود را برای ایجاد بستر مناسب جهت به تحرک انداختن صادرات دنبال کرده است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با اشاره به اینکه هزینههای بندری تا زمانی که بالا باشد صاحبان کالا تشخیص میدهند که کالای خود را از مرز زمینی صادرات کنند، تصریح کرد: بخشی دیگر از این حمایتها با کاهش هزینههای بندری شامل (تی اچ سی) و عوارض بندری و خدمات انبارداری در بنادر میتواند صاحبان کالا را ترغیب کند تا از مسیر حملونقل کانتینری دریایی کالاهای خود را صادر کنند و با عنایت به اینکه حمل جادهای یکسره است ولی حملونقل از طریق دریا مشمول حملونقل ترکیبی میشود و مشتری هم محاسبات لازم را دارد.
تفتی ظرفیت کالاهای صادراتی در بنادر انزلی و امیرآباد را با توجه به اینکه بنادر هاب در منطقه هستند و جزو دو بندر اصلی ایرانی در حاشیه دریای خزر میباشند آ این بنادر را بهمراتب بالاتر از بقیه بنادر شمالی دانست و افزود: ااز سال گذشته شرکت کشتیرانی دریای خزر با ایجاد و راهاندازی هفتگی دو تا سه بار حملونقل کانتینری منظم تلاش کرد تا با دو بندره کردن کالاهای صادراتی از انزلی به آستارا و اکتائو زمینه پشتیبانی از صاحبان کالا و صادرکنندگان را فراهم کند.
وی با اشاره به برخی محدودیتها برای فعالیت در بندر آستارا بیان کرد: سطح آبخور کشتی در آستارا متناسب با همه کشتیها نیست برخی از ناوگان کشتیرانی دریای خزر قابلیت پهلوگیری در بندر آستارا به دلیل پایین بودن آبخور کانال ورودی را ندارند و حتی چند فروند از کشتیهای کشتیرانی دریای خزر در آستارا به همین خاطر بهگلنشسته است.
داود آبداری تفتی با بیان اینکه شرکتهای کشتیرانی در صورت حرکت دادن کشتی با ظرفیت پایین به لحاظ اقتصادی با چالش روبرو میشود و ممکن است سفرهایشان زیان ده شود و این در حالی است، افرود: ناوگان ملی به جهت حمایت از صادرات و ارتقای جایگاه تولید و صادرات در سطح ملی و همچنین استفاده از ظرفیت تمام بنادر ایرانی حاشیه دریای خزر در جهت افزایش رضایت مشتریان صادراتی اقدام به کنترل در استفاده بهینه ظرفیت صادراتی ناوگان در بنادری نظیر بندر آستارا، فریدونکنار و نوشهر کرده است تا بخش صادرات کشور با پویایی و تحرک روبرو باشد و حتی قیمت حمل کالا توسط کشتیهای تحت مالکیت پایینتر از لاین های خارجی است تا صاحب کالا با هزینههای کمتری در بازار هدف رقابت کند.
وی با تأکید بر اینکه بنادری نظیر بندر آستارا به جهت همجواری با مرز ریلی و جادهای دارای ظرفیت صادراتی نسبتاً پائینی هستند، بیان کرد: تاکنون به جهت رضایت مشتری و استفاده بهینه از ظرفیت این بندر تاکنون به تعهدات خود در این بندر عمل کردهایم و از بندر انزلی هفتهای دو تا سه بار و بندر آستارا هر هفته و یا دو هفته یکبار بهصورت دو بندره کردن کالاهای صادرکنندگان بهصورت منظم توسط کشتیهای کانتینری یخچال دار به روسیه و قزاقستان صادرات میشود.
وی با بیان اینکه برای به حرکت درآوردن این چرخه اقتصادی در حملونقل دریایی که ترکیبی هم هست نیازمند همراهی سایر سازمانها ازجمله سازمان بنادر در کاهش عوارض صاحبان کالا است، گفت: درحالیکه در اغلب موارد کالا به میزان ظرفیت کشتی مستقیم از انزلی به اکتائو وجود دارد اما برای حمایت از تجارت و بازرگانی در آستارا که البته این ظرفیت همیشه در آستارا کمتر از سایر بنادر بوده، شرکت کشتیرانی با دو بندره کردن کالاهای صادرکنندگان، مشکل حملونقل کانتینری بندر آستارا را مرتفع کرده است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با تأکید بر اینکه هفته گذشته ۴۰ تی ای یو (واحد شمارش کانتینرهای ۲۰ فوتی) و آستارا ۱۶ تی ای یو، کانتینر به ترتیب از انزلی و آستارا بارگیری شده است، بیان کرد: آستارا از اول آبان ماه سال گذشته به شبکه حملونقل کانتینرهای یخچالی حوزه دریای خزر ملحق شد و محصولات کشاورزی تولید داخل، اغلب در انزلی توسط کانتینرهای یخچالی بارگیری و پس از بارگیری کالای دیگر صاحبان کالا از طریق کشتی و شبکه حملونقل کانتینرهای یخچالی به کشورهای سی آی اس (کشورهای همسود مستقل) نظیر روسیه و قزاقستان منتقل میشود./فارس
https://gilankhast.ir/?p=14984