×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی عامل شیوع موج سنگین کرونا در گیلان

به گزارش گیلان خواست از رشت،از یک سال گذشته کشور و کادر درمان درگیر ویروس منحوس کرونا هستند و تاکنون افراد بسیاری جان خود را ازدست‌داده و خانواده‌های بسیاری داغ‌دار شدند.

در این مدت موج‌های سنگین کووید ۱۹ در کشور و در برهه‌های مختلف شروع و با همراهی مردم د فداکاری‌های کادر درمان به کنترل نسبی رسید، به‌طوری‌که از ۶ آذرماه سال ۹۹ محدودیت‌های کرونایی در کشور آغاز و ورود و خروج به شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع اعلام شد.

اعمال همین محدودیت‌ها سبب شد تا کشور از موج‌ سوم و سهمگین کرونا خارج و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در اسفندماه به زیر ۱۰۰ نفر رسیده و تعداد شهرهای قرمز در کشور بسیار کاهش و بر تعداد شهرستان‌های زرد (کم‌خطر) و آبی (بسیار کم‌خطر) افزوده شود.

تا اینکه ایام نوروز فرا رسید و همگان با توجه به هشدارهای پی‌درپی وزارت بهداشت در انتظار ادامه‌دار بودن محدودیت‌های کرونایی در کشور بودند اما برخلاف انتظار رئیس‌جمهور در ایام نوروز خبر از اتمام موج کرونا را داد و همین امر سبب شد تا مردم کووید ۱۹‌ را بی‌خیال شده و به استان‌های شمالی و گردشگری سرازیر شوند.

گیلان مقصد اصلی اکثر مسافران در ایام نوروز بوده و از تاریخ ۲۷ اسفندماه سال گذشته تا ۱۳ فروردین بیش از چهار میلیون مسافر به این استان سفر کرد و وضعیت کرونایی این استان به شرایط حادی رسیده است.

همین امر منجر به آغاز موج چهارم کرونا در گیلان شد و بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا، چهار استان گیلان، مازندران و خوزستان موج جدید در آنان آغاز و اغلب افراد مبتلا شده به این ویروس از نوع انگلیسی هستند.

مسؤولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان دلایلی مختلفی را عامل آغاز موج چهارم کرونا در این استان مطرح کردند و به گفته آبتین حیدرزاده، افزایش ترددهای سطح شهری و شلوغی بازارها در اسفندماه به دلیل نزدیک شدن به ایام عید و همچنین افزایش مسافران ازجمله مهم‌ترین عوامل افزایش بیماران کرونایی در گیلان بوده است.

در شرایطی که دولت از روز گذشته محدودیت‌های ۱۰ روزه‌ای را در کشور اعمال کرده اما هنوز برخی از مردم شیوع موج چهارم کرونا را جدی نگرفتند و همچنان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر تردد می‌کنند ولی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰ بیمار کرونایی شناسایی‌شده است.

درحالی‌که در روزهای اولیه فروردین‌ماه تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های استان به زیر ۳۰۰ بیمار رسیده بود هم‌اکنون ۷۵۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی این ‌استان بستری که حال ۹۰ نفر از آنان بسیار وخیم است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۳ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز و مابقی هم در آستانه قرمز شدن هستند و به این دلیل فقط مشاغل سطح یک اجازه فعالیت در اکثر شهرستان‌های استان را داشته و به گفته جانشین رئیس ستاد مدیریت کرونا گیلان، اصنافی که نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل نکنند ۱۵ روز پلمپ می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین سؤالات مردم در خصوص چگونگی فعالیت ادارات در شهرستان‌های قرمز است و طبق گفته محمود قاسم نژاد، ادارات در شهرهای قرمز و نارنجی نیز با کاهش تعداد کارکنان ارائه خدمات می‌دهند.

وی می‌گوید محدودیت‌های ترد خودروها از شهرهای قرمز و نارنجی همچنان به قوت خود باقی‌مانده پلاک‌های غیربومی در این شهرها با جریمه یک‌میلیون تومانی و ۵۰۰ هزارتومانی مواجه می‌شوند.

یکی از دغدغه‌های کاسبان و مغازه‌داران تأمین مایحتاج زندگی با توجه به تعطیلی ۱۰ روزه است که بر اساس اعلام جانشین ستاد مدیریت و مبارزه با کرونای گیلان توجه به تعطیلی اصناف طی ۱۰ روز آینده بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا اقدامات و بسته‌ها حمایتی برای آن‌ها پیش‌بینی‌شده است./فارس

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.