×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استاندار گیلان تاکید کرد؛ضرورت پرهیز از بخشی‌نگری به موضوع تامین آب کشاورزی

به گزارش گیلان خواست از رشت،ارسلان زارع در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان که با دستور جلسه بررسی وضعیت منابع آبی و با محوریت تامین آب کشاورزی برگزار شد، بر ضرورت اشراف کامل مدیران به قانون مدیریت بحران، آیین نامه و بخشنامه های ابلاغی تاکید و بیان کرد: حفظ و تقویت برنامه‌های عملیاتی و اجرایی دستگاه‌های خدمات رسان و مقابله ای در حوادثی همچون برف، سیل و آتش سوزی زمینه کسب آمادگی کامل در طول سال را فراهم می کند ضمن آنکه افزایش توان پاسخگویی در ایام مختلف سال، مشکلات بازسازی و بازتوانی پس از حادثه را نیز کاهش می دهد.

وی تهیه طرح‌های مطالعاتی، استفاده از GIS و نقشه های اطلاعات مکانی، راه اندازی سیستم اطلاع رسانی آنلاین، ارتباط برخط با استان‌های همجوار و هماهنگی و تعامل مستمر بین دستگاهی و فرمانداری ها را مورد تاکید قرار داد و با یادآوری آتش سوزی های گسترده سال گذشته، از واگذاری اطفای حریق جنگل ها به وزارت جهاد کشاورزی و نیروهای مسلح که با همکاری مردم، سمن ها، شوراهای اسلامی و همراهی موثر منابع طبیعی، بسیج، نیروی انتظامی و ارتش صورت گرفت، قدردانی کرد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز فصل زراعی تولید محصول راهبردی برنج به عنوان یکی از تولیدات اصلی گیلان گفت: پربارش بودن استان نباید منجر به غفلت از بروز احتمالی تنش آبی شود چراکه کاهش ۳۲ درصدی بارش طی سال گذشته خصوصا در فصل زمستان و فروردین ماه سال جاری نسبت به سال ماقبل و ۲۲ درصد نسبت به بلندمدت، نگران‌کننده است.

وی با تصریح اینکه کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در مناطق بالادست این نگرانی را مضاعف می کند، افزود: براساس پیش بینی هواشناسی میزان بارش‌ها در روزهای پایانی فروردین‌ و همچنین اردیبهشت و خرداد، فراتر از میانگین سال های گذشته نیست.

زارع، به افزایش یک و ۹ دهم درصدی دما و پیش بینی برای تداوم گرما طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد اشاره و خاطرنشان کرد: صرفه جویی در مصرف آب برای مدیریت بهینه فصل زراعی، تنها با همراهی و وفاق مسئولان و کشاورزان عملی می شود.

وی همچنین بر لزوم پرهیز از بخشی نگری به موضوع تامین آب کشاورزی تاکید و با بیان اینکه موعد رهاسازی آب از سد براساس محاسبات دقیق صورت گرفته، تصریح کرد: کشاورزان براساس برنامه ابلاغی و تقویم زمانی تعیین شده جهاد کشاورزی، نسبت به نشاء برنج اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی به سد سفیدرود با اتکا به آب های سطحی موجود در استان و نیز کاهش آب مصرفی شالیزارها با افزایش بازده و بهره وری اظهار کرد: با بهره گیری از سدهای لاستیکی و مخزنی کوچک و ظرفیت مستعد آب بندان های موجود در استان، می توان نزولات جوی که به دریا ریخته می شود را حفظ و به ذخیره سازی آب اقدام کرد.

وی با بیان اینکه با تلاش های فرمانداران و همراهی دستگاه های اجرایی بسیاری از آب بندان ها مدیریت شد، گفت: آن دسته از شهرستان هایی که در لایروبی آب بندان ها پیشتاز هستند، قطعا در تامین آب کشاورزی موفق تر عمل می کنند.

استاندار گیلان بهره‌مندی از ظرفیت ۷۰ درصدی مکانیزاسیون فرآیند کاشت، داشت و برداشت را نقطه قوتی برای استان دانست و بر ضرورت تلاش برای پوشش ۹۰ درصدی این شاخص طی سال‌های آتی تاکید کرد و افزود: اجرای طرح تجهیز و نوسازی شالیزارهای استان به بهره وری بیشتر و کاهش آب مصرفی کمک شایانی می کند.

وی با قدردانی از تلاش های موسسه تحقیقات برنج، به رونمایی از رقم مقاوم برنج کیان در مقابله با تنش آبی اشاره و با بیان اینکه این رقم در سطح گسترده ای می تواند به عنوان الگو در سال زراعی جاری کشت شود، تصریح کرد: ترویج نگاه استفاده از ارقام زودبازده پرمحصول با قابلیت تحمل خشکی و تنش آبی، میزان مصرف آب را نیز کاهش می یابد.

زارع همچنین خواستار استمرار تولید محتوای مناسب ترویجی، تبلیغی و آگاه سازی درخصوص محدودیت منابع آبی و ضرورت همراهی کشاورزان در مدیریت مصرف شد.

وی به استقبال مطلوب صورت گرفته در بیمه منازل روستایی در مقابل حوادث و آتش‌سوزی‌ها اشاره کرد و گفت: بیمه محصولات کشاورزی منجر به حداقل رسیدن میزان خسارت ها می‌شود که باید از طریق فرمانداران، بخشداران و دهیاران و مراکز خدمات جهاد کشاورزی اطلاع رسانی شود.

نماینده عالی دولت در گیلان توسعه بانک های نشا نسبت به گذشته را یادآور شد و با بیان اینکه مصرف زیاد آب برای تولید نشا مقرون به صرفه نیست، بر ضرورت استمرار تلاش و همت مضاعف مدیران برای رفع تنگناهای پیش روی فعالیت های کشاورزی و امیدبخشی به این قشر شریف و زحمتکش تاکید کرد./ایسنا

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.