×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گدا بهار دست در دست کرونا گیلان را در نوردید

به گزارش گیلان خواست از رشت،آن هم در فصلی که از گذشته ها برای این مردمان که اقتصاد و زندگیشان به دریا،  شالی و کشت و کار گره می خورد، این زمان عایدی برایشان نماینده و آنچه داشتند در زمستان خرج کرده و ته مانده اش را هم نوروز به انتها برده اند و بازار هم کساد است خوابیده.

این گونه است که از گذشته در گیلان که اقتصاد و زندگی مردمانش به دریا، شالی و کشت و کار کرده خورده نیمه فروردین تا اواخر اردیبهشت که دستها و جیبها خالی و توان خرید ناچیز است را ” گدا بهار” می نامند چنانکه داشته هاشان را خرج کرده اند و ته مانده اش را هم نوروز به انتها برده اند و بازار کساد است ، زمانی که شالیکار گیلانی این وضعیت را در ادبیات شفاهی خود این گونه بیان می کند: “امسال بامویه بازم بیجار کار، دل غصه داره چشم فوکونه زار”.

این شرایط البته تنها مختص شالیکاران نیست، صیادان نیز با آمدن بهار و فصل تخم ریزی ماهیان مجبور به تعطیلی کار هستند و صاحبان مشاغل آزاد نیز که تازه سال مالی و تسویه حسابهای سالانه و پرداخت عوارض و پاس کردن چکها را پشت سر گذاشته اند، چشم انتظار بازگشت رونق و بازار به روال عادی هستند.

حال در این شرایط کرونا هم یکی، دو سالی است بر این مشکلات بار شده و این کسادی و بی رونقی را دو چندان کرده و محدودیت های کرونایی و تعطیلی صنوف مشکلات را تشدید نموده شرایطی که این روزها در نتیجه بی توجهی ها و عادی انگاری های مردم و عدم اعمال به موقع محدودیت ها و غیره به وخامت گراییده است.  

بیش از یک سال اخیر، کرونا نیز مزید بر علت شده و همان اندک اندوخته را نیز از کف بسیاری ربود. در این میان مصادف شدن بهار با ماه صیام، فاصله بین افطار و زمان اعمال محدودیتها را کوتاه و فرصت کار و کسب درآمد را برای بسیاری از مشاغل اندک ساخته است.

از سویی با اوج گیری کرونا از ۲۱ فروردین مشاغل و اصناف به جز گروه اول در اکثر نقاط گیلان به مدت دو هفته همپای سایر نقاط کشور تعطیل اعلام شدند. کرونایی که در گیلان هم چون اکثر نقاط کشور از اواسط تعطیلات نوروزی روند صعودی یافته و همچنان هم آمار مبتلایان و بستری ها و فوتی های ها در حال رشد است.

چنانکه دکتر حسن رخ شاد مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان در ۲۹ فروردین گفت : هم اکنون یک هزار و ۴۷ بیمار مبتلا به بیماری کووید ١٩ در بیمارستان های گیلان بستری هستند و ۱۳۴ نفر آنان بدحال و در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند.

این شرایط و بی توجهی های مردم به وخامت اوضاع به تشدید شرایط و نیز به همان نسبت اعمال محدودیت های بیشتر و طولانی تر و فشار مضاعف اقتصادی و معیشتی در همه بخش ها می شود.

مدیر یکی از کافه های شهر رشت در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تا ساعت هشت شب که به خاطر ماه رمضان کافه ها بسته است از ساعت ۱۰ هم که محدودیت تردد هست. کافه ها دو ساعت می توانند کار کنند آن هم بیرون بر، کسانی مثل ما که درآمدشان از این راه است باید چه کنند.

یک بانوی فروشنده پوشاک نیز با بیان این که مغازه ام را به علت چند ساعت باز کردن در هنگام عصر پلمب کردند، افزود: در این شرایط حتی توان پرداخت کرایه مغازه هایمان را نداریم چه رسد به تامین سایر مخارج زندگی.

یک فروشنده دوره گرد (بازارمج) بازارهای محلی استان نیز گفت : شهرداری ها بازارهای محلی را تعطیل کرده اند و در این شرایط ما قادر به فعالیت و کسب درآمد نیستیم.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار گیلان هم در مورد اعمال محدودیتها گفت : بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا از ۲۱ فروردین ماه به مدت دو هفته در شهرهای قرمز تعطیلی ها و محدودیت ها اعمال می شود و به غیر از مشاغل گروه اول که خدمات آنها برای مردم به طور مستمر ضروری است، سایر مشاغل گروه دوم،  سوم و چهارم تعطیل هستند.

محمود قاسم نژاد عنوان کرد : مطابق با مصوبه ستاد کرونا از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد محدودیت تردد شبانه با قوت ادامه دارد و خودروهای متخلف برابر قانون ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

وی افزود: همچنین طبق مصوبه ستاد کرونا با توجه به اینکه اکثر شهرهای استان گیلان در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند،   فعالیت کلیه گروههای شغلی ۲، سه و چهار همچنان تا پایان هفته محدودیت دارد و تنها فعالیت  گروه شغلی اول بلامانع است و  در صورت تخلف واحدهای شغلی پلمب می شوند.  

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که تاکید شد مطابق با قانون فعالیت کلیه گروه های شغلی ۲، سه و چهار به طور کامل ممنوعیت دارد و گروه شغلی یک مطابق با مصوبه ستاد کرونا بدون هیچ ممنوعیتی می توانند فعالیت لازم را داشته باشند.

معاون سیاسی استاندار گیلان متذکر شد: با توجه به اوج گیری مجدد شیوع کرونا نیاز است همه مردم همکاری لازم را در راستای کنترل این ویروس و بیماری ناشی از آن داشته باشند و با پرهیز از عادی انگاری جز در صورت ضرورت از منزل خارج نشوند.

کنترل این بیماری بدون همکاری و احساس مسئولیت همه مردم و تعامل اصناف امکان پذیر نیست.

گیلان گرچه از نخستین استانهای درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود اما با رعایت ملاحظات بهداشتی از سوی مردم و به حداقل رسیدن سفرها طی ماههای اخیر بویژه اسفند ماه گذشته شرایط نسبتا تثبیت شده ای یافته بود و شاهد سیر نزولی این بیماری در استان بود اما با شروع تعطیلات عید پنج میلیون گردشگر از نقاط مختلف کشور وارد گیلان شدند و پس از آن بار دیگر آمار مبتلایان کووید ۱۹ و بستری هت افزایش یافت.

مردم می گویند در حالی که ادارات و سازمان های دولتی مشغول به کارند و ما برای انجام کارهای اداری، بیمه ای، بانکی و بسیاری امور دیگر  مجبور به مراجعه حضوری و حتی ایستادن در صف هستیم مشاغل آزاد که درآمدشان وابسته به فعالیتشان است، تعطیل شده اند. انتظار این است که ستاد مقابله کرونای گیلان با اتخاد تصمیماتی علاوه بر پیشگیری از شیوع این بیماری در استان و محدود کردن ترددها به حداقل میزان ممکن به نوعی به معیشت افراد شاغل در گروه های صنفی مختلف و پویا بودن چرخه اقتصاد کمک کند.

اما بخشی از این مسئولیت که قابل توجه هم هست بر عهده مردم و رعایت محدودیت ها و دستورالعمل هاست از اینرو همگان باید بیش از هر زمان نسبت به رعایت موارد پیشگیرانه از کرونا و عدم خروج از منزل جز در موارد اضطرار اقدام نمایند.  

نوروز امسال در نتیجه عملکرد نامناسب مردم و عدم اعمال محدودیت ها، نخستین ماه فصل بهار به گونه ای رقم خورد که در گیلان برای مردم با خبرهای ناگوار ابتلای خویشان و دوستان به بیماری کووید ۱۹، مرگ برخی عزیزان، تعطیلی بسیاری از مشاغل همراه شد امید که در ماه های آتی با تدابیر درست و همراهی مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی ویروس مهلک کرونا کنترل و مهار و جوانه های امید چون خوشه های شالی در این سرزمین سبز شود.

در این شرایط و با توجه به محدودیتها و تحریم هایی که کار ورود واکسن را سخت و زمانبر کرده بهترین راه برای پیشگیری از مبتلا شدن در چنگال وحشی کرونا، رعایت ملاحظات بهداشتی است، اما راهکار به سلامت گذشتن از دشواری های اقتصادی علاوه بر تمهیدات دولت ، رعایت یکدیگر است. این که در هر کار و شغلی که داریم منصف باشیم، اگر صاحب ملک اجاره ای اعم از مغازه و خانه ایم بر مستاجران سخت نگیریم، گران نفروشیم و انسان و انسانیت را خاصه در این روزهای سخت پاس بداریم.

ما همگی سوار بر قایقی هستیم که در گرداب تحریم و بیماری جهان گیر گرفتار آمده، دست به دست هم دهیم تا به ساحل نجات برسیم./ایرنا

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.