×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استاندار در جلسه ستاد هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان با حضور رئیس سازمان بحران کشور بیان داشت؛لزوم استفاده از ظرفیت همکاری‌های مردمی و رسانه‌ای برای کاهش مشکلات ناشی از تنش آبی / خواستار تخصیص اعتبارات پیشگیری، بازسازی و بازتوانی حوادث طبیعی هستیم

به گزارش گیلان خواست از رشت،دکتر ارسلان زارع امروز ( چهارشنبه) در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس مجمع نمایندگان استان و نمایندگان مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ کشاورزی را دارای نقش محوری در اشتغال، تولید و توسعه استان و از ارکان تأمین کننده بخش مهمی از امنیت غذایی کشور خواند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مواد غذایی، ۹۰ درصد چای و ۳۰ درصد برنج کشور حاصل تلاش کشاورزان سخت‌کوش و پرتلاش گیلانی است، بیان داشت: ۲۰ قلم از انواع تولیدات محصولات کشاورزی گیلان در جایگاه اول تا پنجم کشور قرار دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت حمایت از رکن محوری تولید و اشتغال استان همچون سال‌های گذشته با در نظر داشتن شرایط خشکسالی تأکید و تصریح کرد: در این مسیر مدیریت، هماهنگی، تعامل و همکاری بیشتر بین دستگاهی و استفاده فزون‌تر از ظرفیت مردم در مقابله با تنش آبی، منجر به ورود کمترین آسیب به کشاورزان می‌شود.

وی به قانون مدیریت بحران کشور و لزوم بهره‌گیری از آن در مقاطع مختلف به ویژه در امداد و نجات اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به حادثه خیز بودن گیلان، در سال گذشته همچون سیل و آتش سوزی از همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف و نیز بسیج، نیروی انتظامی و مشارکت مردم استفاده شد.

استاندار به تدوین برنامه‌های عملیاتی و اجرایی کاهش خطر حوادث و سوانح با محوریت دانشگاه گیلان و ارائه به دستگاه‌های عضو اشاره و اضافه کرد: جمع آوری و تهیه نقشه‌های لایه‌های اطلاعات مکانی (GIS) دستگاه‌های خدمات رسان یکی از اقدامات موثر در سال گذشته بود که در بروز حوادث استفاده از این داده‌ها در مدیریت بحران اثرگذار است.

وی با قدردانی از تخصیص اعتبارات بازسازی و بازتوانی حوادث طبیعی در سال گذشته، خواستار تخصیص باقیمانده اعتبارات این حوزه در جهت تکمیل پروژه‌های تعریف شده دستگاه‌ها شد.

دکتر زارع به کاهش ۳۷ درصدی نزولات جوی نسبت به سال گذشته و ۷۹ درصد در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش دبی ورودی آب به سدها به ویژه سد سفیدرود و افزایش دما ، نگرانی را بیشتر می‌کند.

وی نیاز حدود سه میلیارد مترمکعبی آب حوزه کشاورزی استان و ۲.۴ میلیون مترمکعبی تولید برنج را یادآور شد و افزود: باید از آب‌های سطحی، چشمه‌ها، چاه‌ها و آب بندان‌ها استفاده بیشتری شود و سردهنه ها مرمت و ایستگاه‌های پمپاژ، راه اندازی شود و باتوجه به شروع فصل زراعی پروژه‌های نیمه تمام در اسرع وقت به اتمام برسند.

وی همچنین بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت معتمدان محلی، شوراهای اسلامی، نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج در جهت کاهش مشکلات تنش آبی تأکید و اضافه کرد: لازمست از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌های استانی در جهت اطلاع‌رسانی به‌موقع و آگاهی‌بخشی به مردم استفاده شود.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت استفاده دستگاه‌های اجرایی از ردیف‌های اعتباری ملی و پیگیری جدی برای جذب آنها تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود برای اجرای پیشنهادات واقع بینانه دستگاه‌ها از مواد ۱۰ و ۱۲ به استان منابعی تزریق شود.

وی مطالعات سازمان زمین شناسی و اقدامات بنیاد مسکن در خصوص رانش زمین در برخی مناطق استان را مفید خواند و تبدیل مطالعه‌ها به برنامه ای جامع  و تلاش برای کاهش آسیب های این حوزه با مدیریت موثر را مورد تأکید قرار داد.

در این جلسه سازمان‌های جهادکشاورزی، آب‌منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب استان و همچنین اداره‌کل هواشناسی گیلان گزارش‌هایی درباره وضعیت منابع آبی استان و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کم آبی ارائه کردند.

رئیس مجمع و نمایندگان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز خواسته های خود را مطابق با دستور جلسه بیان داشتند.

پس از این جلسه استاندار گیلان و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اراضی کشاورزی یکی از روستاها واقع در بخش لشت نشاء شهرستان رشت بازدید کردند./استانداری گیلان

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.