×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نماینده لنگرود در مجلس تاکید کردلزوم جلوگیری از خام فروشی پیله نوغان/ توزیع ۴ برابری نهال توت

به گزارش گیلان خواست از رشت،پرویز محمدنژاد گفت: نوغان را یکی از موضوعات مهم کشور، استان گیلان و شهرستان لنگرود دانست و اظهار کرد: نوغان شناسنامه لنگرود است و این شناسنامه باید روز به روز رنگین تر و درخشان تر شود و برای حفاظت از آن باید تلاش کنیم.

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون حمایت از محصولات استراتژیک کشاورزی در مجلس شورای اسلامی، افزود: این فراکسیون از کمیته های متفاوتی تشکیل شده و بنده ریاست کمیته نوغان را بر عهده دارم.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی، از رشد کمی و کیفی نوغانداری در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته ۲۰ هزار اصله نهال توت را توزیع کردیم، اما امسال ۸۱ هزار اصله توزیع شده که نشان دهنده رشد بالغ بر چهار برابری است.

محمدنژاد، با بیان اینکه سال گذشته ۵۵۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع شده و امسال ۶۱۰۰ جعبه توزیع خواهیم کرد، گفت: کیفیت تخم نوغان نسبت به سال گذشته بهتر شده و بخشی داخلی و بخشی واردای است لذا برای ساماندهی نوغانداری تشکیل تعاونی را در دستور کار داریم.

وی تعاونی نوغانداران را فرصتی برای تکمیل حلقه تولید، فروش و فراوری محصول نوغان دانست و خاطرنشان کرد: نوغانداران در این تعاونی نقش اساسی را دارند و نوغاندار و خریدار و تولیدکننده در کنار هم قرار می گیرند.

نماینده لنگرود در مجلس، از احداث کارخانه صنعت ابریشم در لنگرود خبر داد و عنوان کرد: ماموریت این کارخانه جلوگیری از خام فروشی پیله بوده و نوغان را به نخ ابریشم و سایر محصولات فراوری تبدیل می کند تا خرید نوغان از حالت تک بعدی خارج شود.

وی با اشاره به وضعیت مناسب نوغان در سال جاری، یادآور شد: پیش بینی خرید ۱۴۰ هزار تومانی برای هر کیلو پیله تر ابرشیم شده است که رغبت در نوغاندار ایجاد می کند و در نهایت سبب رشد و رونق نوغانداری می شود.

محمدنژاد، با بیان اینکه از امروز توزیع جعبه های تخم نوغان آغاز می شود، گفت: به دنبال افزایش سطح نهالکاری توت هستیم لذا از ۶۰۰ هکتار در سال گذشته به ۶۵۰ تا ۶۷۰ هکتار در سال جاری خواهیم رسید. همچنین تسهیلات بهزراعی و بهسازی باغات توت و ترمیم تل انبارهای تولید نوغان پرداخت می شود.

وی از راه اندازی موزه ابریشم نیز در شلمان یا لنگرود خبر داد و اظهار کرد: موزه مذکور چند هزار ساله نوغان را احیا و حفظ می کند و مردم با روش های تولید پیله و فراوری و تبدیل ابریشم به البسه آشنا می شوند./ ایسنا

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.