×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سرخط خبرها

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیت الله فلاحتی در تفسیر قرآن روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان:انسان ها در انجام امور دارای اختیار هستند/ خدا می خواهد همه به بهشت بروند اما حکم حتمی و اجبار نیست

به گزارش گیلان خواست از رشت،آیت الله رسول فلاحتی امروز در تفسیر آیه های ۲۹ و ۳۰ سوره “انسان” اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۲۹ این سوره می فرماید “این آیات پند و تذکری است، پس هر که (سعادت و حسن عاقبت) بخواهد راهی به سوی خدای خود پیش گیرد”.
وی، سوره “انسان” را برای تذکر و یادآوری عنوان کرد و افزود: خدای متعال می خواهد انسان در مسیر قرار گیرد و به سوی سعادت برود اما این انسان آزاد است که به هر راهی می خواهد، می رود.
امام جمعه رشت با بیان اینکه معتزله و اشاعره درباره جبر و اختیار انسان دو نگاه متفاوت دارند، تصریح کرد: گروه معتزله معتقدند خدا از روزی که انسان را آفرید همه امور را به او واگذار کرد و در مقابل گروه اشاعره اعتقاد دارند همه امور با اراده خداوند توسط انسان انجام می شود.
آیت الله فلاحتی به ترجمه آیه ۳۰ سوره انسان مبنی براینکه “و شما (کافران، راه حق را) نمی‌خواهید مگر خدای بخواهد (و به قهر شما را به این راه بدارد)، که البته خدا دانا و به صلاح بندگان آگاه است”، اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ اسلام دو گروه متعزله و اشاعره همواره درباره جبر و اختیار انسان بحث های کلامی بسیاری داشتند.
وی با اشاره به اینکه امام محمد باقر علیه السلام مکتب امر بین امرین را تشکیل داد، بیان کرد: در نظام فعل و کار بشر آنچه انسان می کند جبر و تفویض نیست بلکه امر و مطلب بین این دو است.
نماینده ولی فقیه در گیلان، تشکیل مکتب شیعه را توسط امام صادق علیه السلام دانست و خاطرنشان کرد: نخستین دانشگاه و حوزه علمیه اسلام توسط امام محمد باقر علیه السلام در مدینه شکل گرفت.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه انسان ها در انجام امور دارای اختیار هستند، اظهار کرد: خدا می خواهد همه به بهشت بروند و کسی به جهنم نرود اما این حکم حتمی و اجبار نیست.
وی، خدای متعال را عالم و حکیم عنوان کرد و یادآور شد: خدا تمام پدیده های نظام هستی را باطل نیآفریده است.
امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امیر مومنان امام علی علیه السلام مبنی براینکه اعمال بندگان بر سه قسم واجبات، مستحبات و گناهان است، بیان کرد: انجام واجبات با رضای خدا است، انسان در انجام مستحبات امر تکلیفی ندارد اما خدا راضی است و در گناهان امر پروردگار نیست اما خدا می داند./روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان

  • دیدگاه های ارسالی شما، پس از بررسی در "گیلان خواست" منتشر می شود.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.